Kirkon talous

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnat käyttävät kirkollisverovaroja toimintansa pyörittämiseen. Kirkollisvero kerätään kirkon jäseniltä valtion verotuksen ja kunnallisen verotuksen yhteydessä.

Vuoden 2022 lopussa evankelis-luterilaisessa kirkossa oli noin 3,6 miljoonaa jäsentä.

Kirkko sai jäsentensä maksamaa kirkollisverotuloa yhteensä noin 912 miljoonaa euroa vuonna 2021.

Vuoden 2016 alusta alkaen seurakunnat saavat valtion aiemmin myöntämän yhteisöverotuoton tilalle lakisääteistä valtionrahoitusta. Rahoituksen suuruus oli 108 miljoonaa euroa vuonna 2021. Sen avulla seurakunnat jatkavat kirkolle määrättyjä yhteiskunnallisia tehtäviä:¨¨

• Jokaisella seurakunnalla on hoidettavana yksi tai useampi hautausmaa.
  • Seurakunnat huolehtivat kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden kirkkorakennusten ylläpidosta.
  • Seurakunnissa ylläpidetään myös väestökirjanpitoa eli kirkonkirjoja.
  • Kesäisin reilut 260 kirkkoa ympäri Suomen toimii tiekirkkoina, joissa on kesäisin satojatuhansia kävijöitä.

Kirkon tilastot
Lakisääteinen valtionrahoitus