Tukea vanhemmuuteen

Äiti vauvan ja isomman lapsen kanssa.

Lapsen syntymä on suuri murros vanhempien elämässä. Uuteen elämänvaiheeseen sekoittuu iloa, jännitystä ja huolta. Lapsen syntymään liittyvä fyysinen väsymys ja psyykkinen kuormitus voivat hämmentää vanhempia, vaikka lapsi olisi pitkäänkin odotettu.

Uusperheessä lapset ovat jo valmiina, kun parisuhde vasta muotoutuu. Perheen turvallisen tunneilmapiirin kannalta on tärkeää, että perheen aikuisten välinen suhde on riittävän toimiva, ja että lapset voivat kokea olevansa rakastettuja ja hyväksyttyjä omana itsenään.

Koko perheen hyvinvointi lepää vanhempien turvallisen ja toimivan vuorovaikutuksen varassa. Lapset oppivat omia parisuhde- ja muita ihmissuhdetaitojaan vanhempien parisuhteen keskellä eläessään. Toisinaan parisuhteen ja vanhemmuuden välistä tasapainoa ei ole helppoa löytää ja säilyttää. On neuvoteltava siitä, miten vanhemmat kantavat yhdessä vastuuta lasten hoidosta ja kasvatuksesta.

Perheen aikuisten välinen kumppanuus, parisuhde, on toivottavasti heille itselleen tuen ja turvan, arvostuksen ja läheisyyden lähde. Vanhempien välinen toimiva yhteistyö lasten hoito- ja kasvatustehtävässä heijastuu parisuhdetyytyväisyyteen. Samalla aikuisten osoittama arvostus toisiaan kohtaan vanhempina sekä puolisoina on vahva ihmissuhteen esimerkki lapsille.

Seurakuntien perhetoiminnassa on mahdollisuus kohdata muita samassa elämäntilanteessa olevia perheitä. Perhekerhot, avoimet kohtaamispaikat ja perheleirit tarjoavat virkistystä ja voimavaroja perheen arkeen. Tarkista seurakunnastasi, millaista toimintaa se tarjoaa.

Tukea vanhemmuuteen

Saat vanhemmuuteen tukea esimerkiksi Kirkon perheneuvonnasta.

Kirkon perheneuvonta