Ystävyysseurakunnat ja -hiippakunnat

Ystävyysseurakuntatoiminta on kiinnostava väylä tutustua kansainvälisesti toisiin kristittyihin. Toimintaan voi lähteä mukaan kuka tahansa seurakuntalainen oman aktiivisuuden ja voimavarojensa mukaan.

Nuorten käsiä kämmenistään päällekäin.

Tässä muutamia kiteytyksiä siitä, ystävyysseurakuntatoiminnassa on kyse:

• paikallistason yhteistyötä, joka perustuu kahden tai useamman seurakunnan väliseen sopimukseen
  • tärkeä keino edistää paikallisseurakuntien kumppanuutta käytännössä ja kansainvälistä vuorovaikutusta kirkkojen välillä
  • olennainen osa kirkkomme kansainvälisiä suhteita
  • osa seurakuntien kansainvälisyyskasvatusta
  • yksi kansainvälisen diakonian muoto

Suurin osa Suomen evankelis-luterilaisten seurakuntien ystävyysseurakuntasopimuksista on solmittu Viron, Inkerin ja Unkarin luterilaisten kirkkojen seurakuntiin. Ystävyysseurakuntia löytyy silti kaikkialta maailmasta. Mukana on myös anglikaanisia ja ortodoksisia seurakuntia.

Ystävyyshiippakunnat

Kirkkomme hiippakunnilla on kahdenvälisiä ystävyyshiippakuntasopimuksia, joiden tarkoituksena on syventää ymmärrystämme Kristuksen kirkon ja erityisesti luterilaisuuden maailmanlaajasta luonteesta.

Yhteydenpidon ja henkilökohtaisten kontaktien kautta voimme kaikki oppia lisää globaalin seurakunnan elämästä ja viedä yhdessä eteenpäin hyvää sanomaa rakastavasta Jumalasta.

Ystävyyshiippakuntia on niin Euroopassa, Afrikassa, Amerikan mantereella kuin Lähi-idässäkin. Anglikaanis-luterilaisen Porvoon sopimuksen solmiminen on osaltaan tukenut ystävyyshiippakuntasuhteiden solmimista ja käytännön yhteistyön kehittämistä.

Luettelot ystävyysseurakunnista ja -hiippakunnista

Valtakunnalliset ystävyysseurakuntatapahtumat

Valtakunnalliset Ystävyysseurakuntapäivät järjestetään noin kahden vuoden välein kussakin hiippakunnassa vuorotellen. Ystävyysseurakuntapäivät on suunnattu kaikille ystävyysseurakuntatoiminnassa mukana oleville, seurakuntien työntekijöille, luottamushenkilöille ja vapaaehtoisille.

Tapahtuman järjestelyistä vastaa Kirkkohallituksen ulkoasiain osasto yhteistyössä aina jonkin hiippakunnan kanssa. Tapahtuma tuotetaan yhdessä paikallisten toimijoiden kanssa.

Ystävyysseurakuntatoiminnalle on koottu myös yhteiset suuntaviivat. Tutustu esitteisiin:

Kohtaava ystävyysseurakuntatoiminta -yleinen esite Mötande vänförsamlingsverksamhet