Herätysliikkeet ja kristilliset järjestöt

Paikallisten seurakuntien lisäksi kirkossa toimii erilaisia ryhmittymiä, liikkeitä ja järjestöjä. Järjestöt tukevat ja täydentävät seurakuntien työtä. Suomalaisen kulttuurin erikoisuus ovat kirkon sisällä toimivat herätysliikkeet.

Järjestöt tuovat seurakunnan toimintaan monipuolisuutta ja auttavat löytämään samanhenkisiä yli seurakuntarajojen. Ne järjestävät esimerkiksi leirejä ja toimintaa yhteistyössä seurakuntien kanssa.

Järjestöt myös tuottavat kirjallisuutta ja muuta materiaalia sekä kouluttavat kirkon työntekijöitä ja vapaaehtoisia. Monen oppilaitoksen ja sosiaalipalvelujen tuottajan taustalla on kristillinen järjestö.

Uusia liikkeitä ja ryhmiä syntyy jatkuvasti esimerkiksi jumalanpalvelusyhteisöjen ympärille, samassa elämäntilanteessa olevien välille tai jonkin yhteiskunnallisen vaikuttamisteeman ympärille. Monet liikkeet ovat ekumeenisia eli niissä toimii kristittyjä eri kirkkokunnista.

Kristillisistä järjestöistä ja liikkeistä ei ole kattavaa listaa – hae verkosta omasi tai kysy seurakunnasta, millaista toimintaa paikkakunnallasi järjestetään.

Perinteiset herätysliikkeet ovat osa kirkkoa

Herätysliikkeet ovat evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntien sisällä toimivia, organisoituja kansanliikkeitä. Herätysliikkeet ovat syntyneet protesti- ja uudistusliikkeinä, jotka yleensä ovat korostaneet selkeän yksinkertaista ja voimakasta uskonnollisuutta.

Perinteisesti herätysliikkeiksi lasketaan rukoilevaisuus, herännäisyys, evankelisuus ja lestadiolaisuus, jotka ovat syntyneet 1700-1800-luvuilla, sekä sotien jälkeen syntynyt ns. viides herätysliike tai viidesläisyys. Monessa maassa herätysliikkeet ovat organisoituneet omiksi kirkkokunnikseen, mutta Suomessa ne toimivat osana evankelis-luterilaista kirkkoa.

Herätysliikkeillä on omat kesäjuhlansa, lehtensä ja virsikirjan ohella käytettävät laulukirjansa. Useimmilla lähetysjärjestöillä on yhteyksiä herätysliikkeisiin. Usein herätysliikkeiden toiminnasta on suuri vastuu aktiivisilla kristityillä, jotka eivät ole pappeja.

Luterilaisen kirkon herätysliikkeiden lisäksi Suomessa toimii muita kirkkokuntia sekä kristillisiä ja kristillisperäisiä liikkeitä. Esimerkiksi helluntailaisuus ja Luther-säätiön Lähetyshiippakunta eivät ole osa evankelis-luterilaista kirkkoa.