Esirukous ja kolehti

Me puhumme Jumalalle

Mitä tapahtuu messun esirukousosiossa?

• Esirukous
  • Kolehti
  • Uhrivirsi

Yhteisessä esirukouksessa tuodaan rukouksessa Jumalan ”eteen” ajankohtaisia asioita. Rukouksessa muistetaan sairaita, kärsiviä, köyhiä sekä rukoillaan yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden ja luomakunnan puolesta. Esirukoukseen liitetään myös seurakuntalaisten rukouspyyntöjä ja aiheita sekä rukoillaan nimeltä mainiten edellisellä viikolla kastettujen tai haudattujen puolesta sekä avioliittoon aikovien tai avioliiton solmineiden puolesta. Usein esirukous valmistellaan yhdessä seurakuntalaisten kanssa.

Jumalanpalveluksessa kerätään kolehti eli vapaaehtoinen rahalahjoitus hyvään tarkoitukseen. Kolehdin taustalla on Uudessa testamentissa annettu kehotus auttaa puutteessa olevia. Kolehti kerätään ennen ehtoollisen viettoa niin sanotun uhrivirren aikana. Parhaiten kolehtiin lahjoittaminen onnistuu varaamalla mukaan käteistä rahaa. Joissain seurakunnissa on mahdollista osallistua kolehtiin myös MobilePay-palvelun kautta. Noin puolet kolehdeista kerätään kaikissa seurakunnissa yhteisiin, kirkkohallituksen määrittämiin kohteisiin. Osan kolehdeista seurakunnat voivat kerätä itse valitsemiinsa kohteisiin.