Työelämä ja työttömyys

Työpaikkapapit ja diakoniatyöntekijät auttavat työttömyyden kohdatessa. Työpaikkapapit ovat käytettävissä myös työhyvinvoinnin edistämisessä työpaikoilla.

Kirkko työttömän tukena

Työpaikkapapit ja diakoniatyöntekijät auttavat sinua työttömyyden kohdatessa. Papeilla on ehdoton vaitiolovelvollisuus kaikista heille luottamuksellisesti uskotuista asioista. Diakoniatyöntekijöiden kanssa voi myös keskustella, ja heiltä voi saada tilapäistä taloudellista ja aineellista apua.

Jos työttömyys käy hyvin raskaaksi, voi olla syytä kääntyä ammattiavun puoleen. Terveyskeskuksen kautta voit pyytää apua myös henkisen hyvinvoinnin ylläpitoon.

Työttömien yhdistykset järjestävät toimintaa useimmilla paikkakunnilla. Yhdistyksen tiloissa voi esimerkiksi lukea päivän lehdet, tavata muita ihmisiä sekä jakaa ajatuksia ja kokemuksia muiden kanssa. Yhdistykset järjestävät toimintaa, jakavat EU-ruokakasseja ja järjestävät seurakuntien kanssa työttömien ruokailuja. Yhdistyksistä saa myös neuvontaa työttömyyteen liittyvissä asioissa.

Seurakunta työpaikoilla

Työpaikkapapit käyvät säännöllisesti erilaisissa työyhteisöissä. Heidän tehtävänään on edistää työhyvinvointia osaltaan. Pyydettäessä työpaikkapapit tarjoavat myös sielunhoidollista keskustelua. Myös seurakuntien muut työntekijät voivat toimia työnohjaajina tai konsultteina työpaikoilla. Varsin yleistä on käydä joulun alla pitämässä joulu- tai adventtihartauksia.

Työpaikat voivat kutsua seurakunnan työntekijän tuekseen jonkin onnettomuuden tai kriisin aikana. Moni työpaikka on kääntynyt seurakunnan puoleen, kun tiedossa on suuria irtisanomisia. Tällöin seurakunnan työntekijät tulevat mukaan työpaikan henkisen tuen organisaatioon. Tämä työ alkaa sujuvammin ja on helpompaa, jos seurakunnalla on jo aikaisemmin ollut jonkinlainen yhteys työpaikkaan.

Jos työpaikalta päin halutaan ottaa yhteyttä seurakuntaan, eikä tiedossa ole työpaikkapappia, on selvintä kysyä asiaa kirkkoherralta.

Nainen istuu lattialla kannetavan tietokoneen kanssa. Hän on huolestuneen näköinen.