Poliisilaitoksella

Poliisipapin työssä tärkeintä on olla läsnä, näkyvillä ja tavoitettavissa

Helsingin seurakuntayhtymässä toimii poliisipappi. Tehtävää hoitaa tällä hetkellä Jaani Vilkkilä, jonka virkapaikka on Pasilan poliisitalo.

Työviikon aikana poliisipappi kiertelee Pasilan poliisitaloilla. Keskustelut syntyvät usein kahvihuoneissa, käytävillä, työhuoneissa. Vaikka poliisipappi on kirkon työntekijä, lähtökohta on, että asiakkaan esille tuomat asiat ovat ne, joista keskustellaan. Usein papille tullaan puhumaan asioista, joista ei välttämättä haluta työtovereiden kanssa jutella. Joskus työstä nousee jokin erityisen kuormittava asia, jota halutaan papin kanssa purkaa. Tärkeintä on olla läsnä, näkyvillä ja tavoitettavissa. Poliisipappi on siis työpaikkapappi Helsingin poliisilaitoksella, jonka henkilöstömäärä on noin 1600. Poliisipappi kuuluu sairaalapappien työyhteisöön Helsingin seurakuntayhtymässä.

Tehtävän historia ulottuu vuoteen 2000, jolloin Carita Pohjolan-Pirhonen aloitti vuoden kokeilun, jossa poliisiin sijoitettiin papin virka. Kahden vuoden kokeilun jälkeen virasta tehtiin vakituinen.

Helsingin poliisilaitoksella on poliisivankila. Poliisivankilan asiakkaat ovat kiinniotettuja, pidätettyjä tai vangittuja ihmisiä. Pasilassa ihmisiä ei säilytetä yleensä muutamaa päivään pidempään, vaan matka jatkuu joko vapauteen tai tutkintavankilaan, yleensä Vantaan vankilaan. Joskus poliisivankilan asiakas haluaa keskustella tilanteestaan jonkun kanssa, jolla on aikaa kuunnella. Poliisipapin etuna on se, että hän ei ole asiakkaaseen viranomaissuhteessa, vaan kirkon työntekijä, jolla on vaitiolovelvollisuus. Toisinaan poliisivankilan asiakas haluaa ehtoollisen.

Poliisityön rajalla ovat perheet, joissa on tapahtunut onnettomuus tai kuolemantapaus. Kun perheenjäsen kuolee äkillisesti, on tarve kriisi- ja keskusteluavulle suuri. Usein tähän tarpeeseen vastaa kaupungin sosiaali- ja kriisipäivystys tai Mieli r.y.:n kriisipuhelin. Joskus tapauksen tutkija pyytää poliisipappia ottamaan yhteyttä uhrin omaisiin. Poliisipappi voi rauhassa tavata omaisia, vaikka useampaan kertaan ja tarvittaessa auttaa hautajaisjärjestelyissä. Samaan asiakasryhmään – ikään kuin poliisityön rajalle – kuuluvat esim. rikoksesta epäillyt, jotka pääsevät vapaalta vastaamaan syytteisiin. Tästä esimerkkinä liikennevälineellä kuoleman aiheuttaneet ihmiset, jotka eivät siinä tilanteessa ole voineet kuolemalle mitään. Heitä kuitenkin syytetään rikoksesta ja tilanne on kuormittava. Myös kadonneiden ihmisten omaiset ovat joskus yhteydessä poliisipappiin.

Poliisipapin työ on antoisaa ja kuormittavaa. Työn kuormituksen vuoksi olen säännöllisessä työnohjauksessa ja harrastan asioita, jotka irrottavat mielen ja kehon työstä kokonaan. Olen löytänyt tanssimisesta, soittamisesta, liikunnasta ja lukemisesta tapoja palautua työstä ja pitää itseni kiinni tavallisessa arjessa. Työ myös antaa. Parasta on, kun syntyy yhteys toiseen ihmiseen, oli tämä sitten poliisi, rosvo tai omainen. Tässä kokemuksessa usein näyttäytyy, että rauhallinen läsnäolo auttaa, vaikka kipeimmät kysymykset eivät välttämättä saakaan vastausta.

Jaani Vilkkilä

Poliisipastori, Helsingin ev.-lut. seurakunnat