Tukea lapsensa menettäneelle

Läheisten lisäksi sekä kotikunta että kirkko auttavat lapsensa menettäneitä.

Kunta ja kirkko tarjoavat sinulle ja perheellesi paitsi käytännön apua, myös tukea surun kanssa elämiseen ja siitä selviämiseen. Terveydenhoitohenkilökunnan tehtäviin kuuluu ohjata sinut myös kirkon avun piiriin, jos itse sitä toivot.

Äkillisen kuolemantapauksen jälkeen perheellesi ja muille asianosaisille voidaan järjestää ns. debriefing-istunto. Myöhemmin voit tarvittaessa hakea pitkäkestoisempaa kriisiterapiaa.

Lapsikuolemaperheiden yhdistys Käpy ry tarjoaa asiantuntevaa apua, päivystyspuhelimen sekä vertaistukea. Tukea sekä omalle että läheisten selviytymiselle voi pyytää myös kirkon perheasiain neuvottelukeskuksista tai seurakunnastasi. Seurakunnan puoleen voi kääntyä, vaikka ei kuuluisi kirkkoon.

Ystävien ja läheisten tuki

Jos läheisen perheen lapsi kuolee, voi olla vaikea tehdä tai sanoa mitään. Yhteydenotto lykkääntyy helposti. Vaikka ei voisikaan helpottaa perheen surua, voi kuitenkin näyttää, että välittää. Surevia läheisiä voi auttaa käytännön asioissa: ruuanlaitossa ja muissa käytännön asioiden hoidossa.

Rohkaise mielesi ja kysy, mitä sureva perhe tarvitsisi ja milloin he kaipaavat seuraa ja milloin taas haluavat olla omissa oloissaan. Kaikkien sanat jäävät puolitiehen. Riittää, että ollaan yhdessä.