Naimisiin eri kirkkokunnan jäsenen kanssa

Voiko luterilainen mennä naimisiin esimerkiksi ortodoksin kanssa? Ekumeeniset avioliitot ovat toki mahdollisia ja varsin yleisiäkin.

Hääpari suutelee hunnun alla.

Naimisiin voi mennä joko kirkollisena vihkimisenä tai siviilivihkimisenä. Jos haluatte kirkollisen vihkimisen, ainakin toisen teistä pitäisi olla rippikoulun ja konfirmaation käynyt kirkon jäsen. Lisäksi toisen teistä on kuuluttava johonkin kristilliseen kirkkoon tai uskontokuntaan.

Taustalla on suositus, jonka Suomen Ekumeeninen Neuvosto (SEN) on tehnyt kirkoille ja kristillisille yhteisöille vuonna 1996 koskien ekumeenisia avioliittoja. Olennaista on tutustuminen toinen toisensa kirkon tai kristillisen yhteisön näkemyksiin avioliiton pyhyydestä ja sitovuudesta.

Kun suunnittelette avioitumista, molempien tulisi ottaa yhteyttä oman kirkkokuntanne paikallisseurakuntaan ennen vihkitoimitusta. Seurakunnasta saat lisää tietoa ekumeenisten häiden järjestämisestä.

Katso myös SEN:n sivuilta Suositukset vihkimisestä seka-avioliittoon (ekumenia.fi)

Ketkä voivat mennä kirkossa naimisiin?