Kaste ulkomailla

Vastasyntynyt lapsi sylissä. vain jalat näkyvät.

Kaste on Jumalan lahja lapsellesi. Siinä hän saa uskon, armon ja siunauksen. Kasteessa Jumala kutsuu lapsesi nimeltä omakseen.

Ole yhteydessä ajoissa valitsemaasi kastepappiin, jotta voitte sopia, missä ja miten lapsesi kastetaan. Tavat, paikat ja mahdollisuudet voivat vaihdella paljonkin eri maissa.

Jos sinua tai lastasi ei ole kastettu pienenä, voi kirkkoon liittyä myös myöhemmin. Silloin käydään rippikoulu, jonka jälkeen saat halutessasi kasteen ja tulet liitetyksi kirkon jäsenyyteen.

Rippileirille ei aikuisen toki tarvitse lähteä. Muutamat keskustelukerrat papin kanssa riittävät. Saatat saada myös jotakin kiinnostavaa kirjallisuutta tutkittavaksesi. Rippikoulu aikuisena voi olla merkittävä tutkimusmatka merkityksiin, omaan itseen, elämään ja hengellisyyteen.

Kun lapsi syntyy ulkomailla – muistilista

• Ilmoita syntymästä maistraattiin, jotta lapsi saa henkilötunnuksen
  • Henkilötunnus tarvitaan kasteen rekisteröimistä varten
  • Jos lapsen vanhempina tai huoltajina kuulutte eri kirkkokuntiin, keskustelkaa etukäteen lapsen tulevasta kirkkokuntajäsenyydestä – päätös kasteesta tulisi olla yhteinen.
  • Lapsi kastetaan ja liitetään sen seurakunnan jäseneksi, johon hänen vanhempansa kuuluu tai kuuluvat Suomessa ennen muuttoa ulkomaille.
  • Lapsi voidaan kastaa myös ulkosuomalaisen seurakunnan tai paikallisen luterilaisen seurakunnan jäseneksi maasta riippuen.
  • Huomioi kohdemaan käytännöt – varsinkin jos kastepappina on joku muu kuin Suomen ev.lut.kirkon pappi.

Mitä pitää tehdä ennen ristiäisiä?

Ennen kastetta on tarkoitus jutella papin kanssa kasteen yksityiskohdista eli käydä kastekeskustelu. Samalla täytetään kasteilmoitus, jonka kopio tulisi toimittaa siihen seurakuntaan, johon kuuluu Suomessa.

Lapsen kummina voi toimia henkilö, joka kuuluu luterilaiseen kirkkoon. Myös muutaman muunkin kirkkokunnan jäsenet voivat toimia luterilaisen kasteen saaneen lapsen kummina (ks. ns. Porvoon kirkkoyhteisön jäsenkirkot). Kummin kansallisuudella ei ole merkitystä. Ajatuksena on, että lapsella olisi kaksi kummia. Kirkkoherran luvalla yksikin kummi riittää.

Moni meistä on kastettu kotona, sillä se on hyvin suomalainen tapa. Maailmalla kotikaste on lähes tuntematon tapa mutta mahdollinen monissa ulkosuomalaisseurakunnissa.

Varsin yleinen tapa monissa maissa on kastaa lapsi jumalanpalveluksen yhteydessä. Näin koko seurakunta voi iloita uudesta elämän ihmeestä kanssanne.

Seurakunnat ulkomailla

Löydä lähin seurakuntasi