Sukuselvitys

Sukuselvitysmuotoiset virkatodistukset

Virkatodistus on asiakirja, jolla luovutetaan tietyn henkilön tietoja Suomen evankelis-luterilaisen seurakunnan jäsenyyden ajalta. Tiedot perustuvat kirkonkirjoissa oleviin tietoihin. Sukuselvitysmuotoinen virkatodistus vainajasta on virkatodistus, jolla todistetaan vainajan perilliset ja tarvittavat muuttotiedot. Sukuselvityksiä tarvitaan muun muassa perunkirjoituksissa, kiinteistökaupoissa ja lainhuudatuksissa. Todistuksen tilaaminen edellyttää aina hyväksyttyä käyttötarkoitusta esim. perunkirjoitus.

Sukuselvitykset laaditaan yksittäisten seurakuntien sijaan seurakuntien muodostamissa aluekeskusrekistereissä. Todistukset toimitetaan henkilön koko jäsenyyden ajalta siitä aluekeskusrekisteristä, johon henkilön viimeinen seurakunta kuuluu. Sukuselvityksen voi tilata tilaa virkatodistus -asiointipalvelusta tai ottamalla yhteyttä aluekeskusrekisteriin.

Suomen ev.lut. kirkosta tilattavissa virkatodistuksissa todistetaan tiedot vain henkilön kirkon jäsenyysajalta. Muita kuin kirkon jäsenyysaikaa koskevat todistukset tulee tilata esimerkiksi Digi- ja väestötietovirastosta, Mikkelin maakunta-arkistosta, Suomen ortodoksisesta kirkosta tai ulkomailta.