Auta kotimaassa

Tue vaikeissa tilanteissa eläviä

Voit tukea hädän keskellä olevia Suomessa monella eri tapaa. Tällä sivulla kerromme, miten voit auttaa Suomessa paikallisen seurakunnan, kirkon diakoniarahaston sekä kotimaanavun kautta.

Täällä on lisäksi listattuna eri järjestöjä, joiden kautta voit auttaa sekä kotimaassa että ulkomailla.

Kädet pitelevät toisen ihmisen käsiä.

Näin voin auttaa kotimaassa

Jalat, joissa tennarit.

Konkreettista apua Suomessa

Kotimaanapu  auttaa monipuolisesti ja konkreettisesti vaikeuksissa olevia ihmisiä ympäri Suomen.

Kotimaanavulle suunnatuilla rahalahjoituksilla autetaan hädässä olevia taloudellisen tai ruoka-avun kautta. Kerätyillä varoilla autetaan kriisien ja katastrofien uhreja Suomessa syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta. Kotimaanavun varoja voidaan käyttää vähäosaisten auttamiseen taloudelliseen-, tavara- tai ruoka-avun kautta tai muihin välttämättömiin toimiin, joiden avulla vaikeuksissa olevien elämänlaatua voidaan kohentaa.

Lahjoittamalla rahaa autat ihmistä saamaan sen, mitä hän juuri nyt tarvitsee. Paikallisten keräysten kautta lapselle voidaan hankkia talvikengät, yksinhuoltajalle pesukone tai tukea vähävarhaisen perheen nuorten harrastuksia. Valtakunnallisesta hätäapurahastosta autetaan esimerkiksi katastrofin tai muun yllättävän tilanteen vuoksi hätään joutuneita ihmisiä, kuten tulipalossa kotinsa menettäneitä perheitä.

Kotimaanapu toimii kiinteässä yhteistyössä Vapaaehtoistyo.fi-verkoston kanssa, jonka kautta voi ilmoittautua itselleen mieleisiin vapaaehtoistehtäviin. Sivuilta voi paikkakuntakohtaisesti etsiä myös tavaralahjoituksia käytetyistä kodinkoneista lastenvaunuihin ja kissanruokaan. Katso sivuilta, onko lähialueellasi tarvetta tavaralahjoituksille.

Kirkon diakoniarahasto auttaa hätään joutuneita

Voit auttaa hätään joutunutta Suomessa asuvaa lahjoittamalla Kirkon diakoniarahastoon. Lahjoituksesi tavoittaa lyhentämättömänä avuntarvitsijan paikallisen seurakunnan kautta.

Diakoniarahaston tilinumero on DABAFIHH, FI15 8000 1100 0602 28
ja keräysluvan numero: RA/2020/136

Apu menee perille

Suomessa noin miljoona ihmistä elää köyhyysrajalla tai sen alla. Tällä hetkellä perheiden ja yksinelävien arkea vaikeuttaa muun muassa Ukrainan sodan aiheuttama elinkustannusten kasvu ja koronapandemian varjo.  Lue lisää täältä.

Ei pelkästään rahaa – myös kohtaamista

Kirkon diakoniarahaston taloudellisen tuen lisäksi avun tarvitsija kohdataan henkilökohtaisesti. Seurakunnan diakonilta saa myös taloudellista neuvontaa. Suurin syy taloudelliseen ahdinkoon joutumiseen on sairaus. Kokonaisvaltainen tuki on tärkeää.

Lisää tietoa diakoniarahastosta. Voit myös ottaa yhteyttä ja kysyä lisätietoja, p. 09 180 2200

Lahjoita tavaraa paikallisseurakunnan kautta

Monissa seurakunnissa otetaan vastaan tavaralahjoituksia, ja niitä välitetään edelleen apua tarvitseville. Lahjoitettava tavara tulee olla hyväkuntoista ja puhdasta. Paikallisen diakoniatyön kautta voi myös saada tietoa muista tavoista laittaa hyvää kiertoon.

Ota yhteyttä omaan seurakuntaasi ja kysy paikallisista avustuskäytännöistä.

Taloudellinen ahdinko

Näin apu menee perille.