Kuolema ulkomailla

valkoinen lilja valkoista taustaa vasten.

Kun suomalainen läheinen kuolee ulkomailla, apua ja neuvoa antaa lähin Suomen edustusto. Näiden yhteystiedot on listattu Ulkoministeriön sivuilla.

Edustuston ja ulkoasiainministeriön tehtävänä on kertoa kuolemantapauksesta vainajan omaisille. Edustusto puolestaan saa tiedon kuolemasta viranomaiselta tai sairaalalta.

Edustustosta saa tietoa myös vainajan hautaamiseen, tuhkaukseen ja Suomeen kuljettamiseen liittyvistä toimenpiteistä. Päätöksen vainajan hautauksesta sekä muusta siihen liittyvästä tekevät lähiomaiset.

Suomalaisesta seurakunnasta saa apua sekä surun käsittelyyn että hautajaisten järjestämiseen. Siirtolais- tai turistipappi voi myös siunata vainajan haudan lepoon paikallisen käytännön mukaisesti.

Hautajaistavat voivat vaihdella paljon riippuen suvusta ja paikkakunnassa. Kun ihminen haudataan ulkomailla, on otettava huomioon maan paikalliset tavat, lait ja määräykset. Näissäkin hyvä asiantuntija on suomalaisen seurakunnan pappi.

Esimerkkejä tällaisista tavoista voisi olla vaikkapa maan tapa, että hautajaiset on pidettävä muutaman päivän päästä kuolemasta. Saattaa myös olla, että vainajan arkulle ei saa suomalaisen tavan mukaan sirottaa hiekkaa, tai että siunausta ei tavan mukaan lainkaan toimiteta kirkossa tai kappelissa.

Mahdollisista rajoituksista huolimatta vainajan näköiset hautajaiset on mahdollista toteuttaa. Siirtolais- tai turistipappi auttaa tässä elämän pysäyttävässä taitekohdassa.

Papin kanssa on hyvä keskustella etukäteen toiveista ja samalla saada myös tietoa, miten maassa toimitaan. Ota yhteys maassa työskentelevään pappiin.

On tavallista, että matkalla kuollut läheinen haudataan Suomeen. Silloin suoritetaan tuhkaus maassa, jossa kuolema kohtasi ja tuhkauurna kuljetetaan Suomeen. Hautajaiset eli hautaan siunaaminen toimitetaan sitten Suomessa tuhkauurnan äärellä. Samalla voidaan laskea uurna hautaan.

On myös mahdollista järjestää kaksi erillistä tilaisuutta: hautaan siunaaminen ulkomailla ja uurnan lasku Suomessa. Jälkimmäisen yhteydessä voidaan pitää rukoushetki.

Hautapaikan sopimiseksi pitäisi ottaa yhteyttä siihen seurakuntaan, johon vainaja asuinpaikkansa puolesta kuului, eli kotiseurakuntaan. Saat oikean seurakunnan selville vainajan kotiosoitteen avulla Seurakunnat Suomessa -sivun hakutoimintoa hyödyntäen.

Tuhka voidaan laittaa uurnassa suku- tai uurnahautaan tai uurnaholviin. Tuhka täytyy haudata tai sijoittaa lain mukaan pysyvästi yhteen paikkaan vuoden sisällä tuhkaamisesta. Tuhka voidaan lain mukaan myös sirotella muistolehtoon, muulle sopivalle maa-alueelle tai vesistöön.

Älä jää yksin surun kanssa

Kuolemasta on hyvä puhua silloin, kun asia on tuore, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä purkaa menneisyyden kipeitä menetyksiä. Muista, että saat kirkosta keskusteluapua aina – ota yhteys seurakuntaan tai vaikkapa palvelevaan chattiin. Monet seurakunnat järjestävät myös sururyhmiä. Vertaistuki on osoittautunut merkittäväksi monelle surun käsittelyssä.

valkoinen kynttilä palaa kynttilänjalassa.