Oikeudenmukaisuus ja vastuullisuus

Oikeudenmukaisuus ja vastuullisuus nousevat Raamatusta. Kristinusko rohkaisee ihmistä välittämään toisista ihmisistä ja ympäröivästä luonnosta.

Luterilaisessa kirkossa korostetaan omantunnon äänen seuraamista ja järjen käyttöä eettisissä kysymyksissä. Keskeistä on asettua lähimmäisen eli toisen ihmisen asemaan, ottaa huomioon toisen tarpeet ja edistää hänen hyväänsä.  Rationaalisesti perustellen toisen ihmisen hyvä toteuttaa samalla yhteisön hyvän eli tuottaa kaikkien – myös oman – edun.

Kristillisen etiikan peruspyrkimyksenä on pyrkimys tehdä hyvää ja välttää pahaa. Tämä tavoite kuvataan muun muassa rakkauden kaksoiskäskyssä ja kultaisessa säännössä.

Rakkauden kaksoiskäsky

Rakkauden kaksoiskäskyssä kehotetaan rakastamaan Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä (eli toisia ihmisiä) kuin itseään:

Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi ja koko sielustasi, koko voimallasi ja koko ymmärrykselläsi, ja lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. (Luuk.10:27)

Kultainen sääntö

Kultaisessa säännössä kehotetaan:

“Kaikki, minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille.” (Matt. 7:12)

Näiden sääntöjen noudattaminen heijastuu myös kirkon roolissa tukijana elämän haasteissaköyhyyden vähentämisessä sekä rauhan edistämisessä.

Kaksi kättelevää ihmistä.