Vankiloissa

Sekä luterilainen kirkko että muut kirkkokunnat tekevät työtä vankiloissa. Kirkko toimii yhteistyössä muiden kirkkokuntien, vankiloiden ja Rikosseuraamuslaitoksen sekä järjestöjen kanssa vankien ja heidän läheistensä hyväksi. Vankilapapit ja -diakonit ovat kaikkia vankeja varten, uskontokunnasta ja vakaumuksesta riippumatta. Avun tarvitsijalta ei kysytä kirkon jäsenyyttä eikä uskon asioita. Vanki, vapautunut vanki ja vangin läheinen voi saada apua myös seurakunnasta, riippumatta kirkkoon kuulumisesta. Perusteeksi riittää avun ja tuen tarve.

Yhden vangin vankeus voi vaikuttaa monen ihmisen elämään, useimmilla on läheisiä – jos olisit vanki, keiden kaikkien elämää se koskettaisi?

Vankilapapille ja diakonille voi puhua luottamuksella

Useimmissa suljetuissa vankiloissa on vankilapappi. Joissakin vankiloissa on vankiladiakoni.  Heidän puoleensa voi kääntyä rippisalaisuuden turvaamassa täydessä luottamuksellisuudessa missä tahansa asiassa. Vangin luvalla vankilapappi tai –diakoni voi olla yhteydessä myös vangin läheisiin heidän tukemisekseen. Voit tutustua vankilasielunhoitajien yhteystietoihin.

Nuoret vangit voivat saada apua myös seurakuntien nuorisotyöstä tai erityisnuorisotyöstä.

Vankiladiakoneja on neljässä vankilassa (Pelso, Naarajärvi, Köyliö + Huittinen). Vankilapappeja on 13 suljetussa vankilassa (Helsinki, Jokela, Riihimäki, Vantaa, Kuopio, Mikkeli, Oulu, Sukeva, Vaasa, Kylmäkoski, Hämeenlinna, Turku. Sivutoimisia vankilapappeja on kolme kuten myös sivutoimisia vankiladiakoneja. Lisäksi on yksi sivutoiminen ortodoksinen vankilapappi, joka työskentelee myös venäjänkielisten kanssa.

Seurakuntien diakoniatyöntekijöitä, jotka tekevät säännöllistä vankilatyötä seurakunnan diakonin virkansa toimenkuvana on kolmisenkymmentä.

Eri kirkkokuntien vapaaehtoistyöntekijöitä vankilatyössä (useimmat nimikkeellä vankilalähetti) on non 300-400, joista luterilaisten osuus reilu kolmannes, suurimpana luterilaisena vapaaehtoisten ryhmänä rauhanyhdistysten jäsenet.

Kirkot vankiloissa

Vankilatyötä on alusta asti tehty yli kirkkokuntarajojen kristittyjen yhteisenä työnä. Yhteistyöverkoston painopiste on hengellisessä vapaaehtoistyössä vankiloissa, vapautuneiden vankien tukemisessa sekä työ vankien läheisten hyväksi.

Prison Fellowship Finland

Tiesitkö, että ensimmäinen vankilapapin virka perustettiin Suomessa jo 1860-luvulla? Lue lisää vankiloissa tehtävän työn historiasta täällä.