Kirkko ja siviilipalvelus

Seurakunnat ja kristilliset järjestöt ovat hyvä mahdollisuus siviilipalvelukseen kuuluvan työpalvelun suorittamiseen. Siviilipalvelustehtävät seurakunnassa voivat olla hyvin monipuolisia, esimerkiksi

• kiinteistöhuolto ja puutarhatyöt
  • toimistotyöt
  • diakonia- ja auttamistyö
  • lapsi- ja nuorisotyön ja muun seurakunnan opetuksen avustavat tehtävät
  • musiikkiin, liikuntaan tai muuhun harrastuneisuuteen liittyvät tehtävät

Annettavat tehtävät eivät saa olla ristiriidassa siviilipalvelusta suorittavan henkilön vakaumuksen kanssa.

Jos olet kiinnostunut siviilipalveluksesta seurakunnassa, ole yhteydessä suoraan paikallisseurakuntaan ja kysy lisää. Siviilipalveluspaikaan liittyvän hakuprosessin vuoksi liikkeellä kannattaa olla ajoissa, jopa vuotta aiemmin. Avoimia paikkoja ilmoitetaan myös sivariwebissa.

Jos sinulla on pätevyys kirkon virkaan, voit tehdä siviilipalveluksessa ammattisi mukaisia tehtäviä, esimerkiksi kirkollisia toimituksia. Siviilipalvelusta suorittava henkilö ei kuitenkaan saa olla palvelussuhteessa siviilipalveluspaikkaan, ei edes virkavapaalla.

Siviilipalvelukeskus
Avoimia siviilipalveluspaikkoja