Kanttori tuo musiikin seurakunnan arkeen ja juhlaan

Kanttori johtaa kuoroa.

Kanttori on seurakunnan muusikko. Hän tekee musiikkia kaikenikäisten ihmisten kanssa esimerkiksi jumalanpalveluksissa, muskareissa, rippikoulussa, häissä ja hautajaisissa sekä koulu- ja laitosvierailujen yhteydessä. Kanttori toimii myös yhteistyössä paikkakuntansa eri musiikkitoimijoiden kanssa.

Koulutus

Kanttoriksi voi opiskella

Useimpiin kanttorin virkoihin edellytetään Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa kirkkomusiikin koulutusohjelmassa suoritettua musiikin maisterin tutkintoa (330 op).

Noin viidennes kanttorin viroista edellyttää joko alempaa korkeakoulututkintoa, musiikin kandidaatti (180 op) tai kulttuurialan ammattikorkeakoulututkintoa, muusikko (AMK) tai tai musiikkipedagogi (AMK) (240 op).

Kaikkiin tutkintoihin tulee sisältyä kanttorin tutkintopäätöksen nro 163 mukaisia opintoja viran tason mukaisesti joko 115 tai 130 op.

Lue lisää Evl.fi/plus-palvelussa

Tutkintopäätökset