Kirkon strategia

Rakennamme tulevaisuuden kirkkoa Ovet auki -strategian pohjalta

Kirkon toiminnan suunta perustuu Ovet auki -strategiaan, joka on voimassa vuoteen 2026 asti.

Kirkon elämä ja toiminta tarvitsevat yhteistä suuntaa. Strategisella suunnittelulla on operatiivista suunnittelua laajempi tarkoitus ja pysyvämpi vaikutus kirkon ja sen seurakuntien toimintaan.

Nyt meneillään olevalla strategiakaudella ja sen aikana tehtävillä päätöksillä voimme vaikuttaa siihen, millainen kirkko on tulevaisuudessa.

Ovet auki -strategia perustuu kirkon tulevaisuuden kannalta olennaisten, hallinto- ja työalarajat ylittävien ilmiöiden tunnistamiseen. Ilmiöt liittyvät megatrendeihin ja huolenaiheisiin, esimerkiksi yhteiskunnan polarisoitumiseen, ilmastonmuutokseen, mediakentän pirstaloitumiseen,  maallistumiseen ja vaihtoehtoisten hengellisyyden muotoihin. Tilannekuvan muodostamisessa on hyödynnetty viime vuosina työskennelleiden kirkon tulevaisuustyöryhmien työtä, kirkon omia ja muiden tahojen tuottamia tilastoja sekä laajasti eri toimijoiden tulevaisuusmateriaalia.

Strategia kertoo, mihin suuntaan kirkko avaa ovet:

1. Ovet auki ulospäin
2. Ovet auki kirkkoon ja kasvuun
3. Ovet auki kaikille
4. Ovet auki yhteiselle työlle ja kumppanuuksille
5. Ovet auki uusille mahdollisuuksille
6. Ovet auki tulevaisuuteen

Pikkulapsi miehen hartioilla meren rannassa.

Tehtävämme: kutsua ihmisiä Jumalan yhteyteen sekä rohkaista välittämään lähimmäisistä ja luomakunnasta

Kirkon perustehtävä eli missio on edistää Jumalan valtakuntaa ja julistaa Jeesusta Kristusta maailman pelastajana. Tämä on kirkon olemassaolon perimmäinen syy. Kirkon perustehtävä voidaan sanoittaa eri aikoina ja eri paikoissa eri sanoin. Ovet auki -strategia kutsuu ihmisiä Jumalan yhteyteen sekä rohkaisee välittämään lähimmäisistä ja luomakunnasta.

Tutustu Ovet auki -strategiaan tarkemmin, löydät sen Evl Plus -palvelusta.