Ikoni (kr. eikon) tarkoittaa kuvaa. Aluksi sana tarkoitti kaikkia kuvia, mutta se on vakiintunut kirkollisissa yhteyksissä tarkoittamaan mosaaiikkityötä, metallista valettua tai pakotettua reliefiä sekä puulle, kankaalle tai paperille tehtyä maalausta.

Ikonit ovat tärkeitä ortodoksisessa kirkossa. Niiden tehtävänä on johdattaa rukoukseen ja opettaa uskontotuuksista. Ikonien kuva-aiheita ovat Kristus, Neitsyt Maria, ortodoksisen kirkon pyhimys, enkeli tai kirkkovuoden juhlapyhä.

Ortodoksisessa kirkossa ikoneita kunnioitetaan syvästi, ja se osoitetaan esimerkiksi suutelemalla ikoneita tai sytyttämällä niiden eteen kynttilöitä. Ihmeitä tekeviä ikoneja ovat ne, joiden kautta Jumalan näkymättömän armovoiman koetaan vaikuttavan näkyvällä tavalla.

Ikonit ja ikonimaalaus – Suomen ortodoksinen kirkko