Pyhimys on roomalaiskatolisen kirkon virallisesti pyhäksi julistama henkilö, jolle määrätään kirkkovuodessa muistopäivä. Pyhimyksen muistopäivä on hänen kuolinpäivänsä, jolloin hänet korotettiin kirkkauteen.

Suomen kirkossa pyhimysten muistaminen lakkasi, kun Ruotsin valtio toimeenpani reformaation 1500-luvulla, jolloin esimerkiksi Turun tuomiokirkosta poistettiin pyhimysalttarit ja tilalle asetettiin sotapäälliköiden ja muiden ylimysten hautamuistomerkkejä.

Suomen vanhimmat kirkot ovat pyhimyksille vihittyjä (esimerkiksi Pyhän Jaakon kirkko Rengossa, Pyhän Laurin kirkko Lohjalla, Neitsyt Marialle pyhitetty Turun tuomiokirkko). Suomen kansallispyhimys on Pyhä Henrik, Suomen kirkon ensimmäinen piispa. Pyhimyksen elämää kuvaava kertomus on nimeltään hagiografia.

Katolisten pyhimysten hakemisto