Aamen on hepreaa ja tarkoittaa varma, luotettava, varmasti, totisesti, tapahtukoon niin. Lausutulla tai lauletulla aamenella seurakunta yhtyy rukouksiin esimerkiksi messussa, rukoushetkissä ja kirkollisissa toimituksissa. Kirkkoisä Augustinuksen mukaan aamen on kuin allekirjoitus.

Jeesus aloitti arameankielisen puheensa usein tällä juhlallisella heprean sanalla. Useimmiten sana aamen on tällöin käännetty ilmaisulla totisesti (esim. Mark. 3:28, Joh. 1:51). Paavalin kirjeissä esiintyvissä ylistyksissä (doksologioissa) aamen on ylistyksen päätössana (esim. Room. 9:5, 11:36; ks. myös Ilm. 22:20). Samassa merkityksessä aamenta käytetään myös esimerkiksi Isä meidän -rukouksen ja Pienen kunnian (Kunnia Isälle ja Pojalle – –) lopussa.

Ilmestyskirjan mukaan Jeesus itse on Aamen (Ilm. 3:14), Jumalan lupausten vahvistaja. Aamen on myös Raamatun viimenen sana.

Raamattu Messu eli jumalanpalvelus