Diakonit ja diakonissat ihmisten keskellä

diakoniatyöntekijä kaupungilla

Diakonit ja diakonissat tukevat ja auttavat ihmisiä, jotka elävät vaikeissa elämäntilanteissa. Diakonian viranhaltijoiden työssään kohtaama hätä on monimuotoista, ja se liittyy esimerkiksi yksinäisyyteen, sairastamiseen, suruun, taloudellisiin vaikeuksiin, päihteiden väärinkäyttöön ja väkivaltaan.

Työ on paitsi hädässä auttamista myös sen syihin vaikuttamista kaikkien ihmisten ihmisarvoisen elämän edistämiseksi. Diakonit ja diakonissat työskentelevät yhteistyössä muun muassa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä eri järjestöjen kanssa.

Koulutus

Diakonin virkaan valmistutaan suorittamalla

• 210 opintopisteen laajuinen sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, sosionomi (AMK), diakoni tai socionom (YH), diakon

tai
  • 240 opintopisteen laajuinen sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, sairaanhoitaja (AMK), diakonissa.

Näihin tutkintoihin tulee sisältyä teologisia, kirkon ja seurakunnan työhön sekä diakonian alan opintoja kirkon säädöskokoelman päätöksen nro 162 mukaisesti.

Koulutusta järjestetään Diakonia-ammattikorkeakoulussa (diakoni ja diakonissa) sekä Yrkeshögskolan Noviassa (diakon, Vasa) (diakon, Åbo).

Lue lisää Evl.fi/plus-palvelussa

Tutkintopäätökset