Liturgia on jumalanpalveluksesta käytetty kreikkalaisperäinen termi, joka tarkoittaa toisaalta kansan työtä (kr. laos, ergon), toisaalta työtä kansan hyväksi.

Suomen kielessä jumalanpalveluksella on sama kaksoisnäkökulma: Jumala palvelee seurakuntaa ja seurakunta palvelee Jumalaa. Liturgia, pyhä palvelus, on Jumalan kansan juhla, jossa ylistetään Jumalaa hänen rakkaudestaan ja armostaan, julistetaan sanaa sekä rukoillaan ja vietetään sakramentteja. Siinä ilmenee kaikki se, mihin kirkko uskoo ja mistä se elää.

Liturgia on kolmiyhteisen Jumalan läsnäoloa ja työtä seurakunnan keskellä. Se on osoitus Pyhän Hengen vaikutuksesta kirkossa. Liturgiassa Jumala itse hoitaa ja varustaa seurakuntaansa. Ilman liturgiaa, kristillisen elämän keskusta, seurakunta on voimaton ja hengetön.

Seurakunnan jumalanpalveluselämän ydin on sunnuntai- tai pyhäpäivän messu.

Messu eli jumalanpalvelus