Helluntai on kristillisen kirkon syntymäpäivä. Kirkko viettää helluntaita muistellen Pyhän Hengen vuodattamista apostolien päälle (Ap.t. 2:1–13). Suuri joukko ihmisiä kastettiin ja seurakunnan lukumäärä kasvoi Raamatun kertomuksen mukaan noin kolmella tuhannella hengellä. Helluntai kuuluu pääsiäisen ja joulun ohella kirkkovuoden kolmen suurimman juhlan joukkoon.

Helluntai on kirkkovuoden pääsiäisjakson päätösjuhla. Samalla se aloittaa niin sanotun helluntaijakson. Yhteys pääsiäiseen on merkki siitä, ettei kirkko puhu Jeesuksesta kuollutta muistellen, vaan julistaa häntä ylösnousseena Herrana. Tätä Jeesusta Pyhä Henki kirkastaa armonvälineiden kautta, joissa ylösnoussut Kristus kohdataan.

Helluntain liturginen väri on punainen.

Helluntain taustaa

Monissa kielissä sana helluntai (ruots. pingst, saks. Pfingsten, kr. pentekoste) tarkoittaa alun perin 50. päivää. Raamatun mukaan ensimmäisenä helluntaina oli kulunut 50 päivää pääsiäisestä. Israelilaisten kulku Punaisen meren ylityskohdasta Siinain vuorelle, jossa laki annettiin, kesti myös 50 päivää. Suomen kieleen helluntai on tullut ruotsin sanasta helgdag, pyhäpäivä.

Helluntain juuret ovat juutalaisuudessa. Alun perin se oli elonkorjuujuhla, sittemmin Siinailla tapahtuneen lain antamisen muistojuhla.

Helluntai

Helluntai Kirkkovuosikalenterissa