Helatorstai on pääsiäisaikaan kuuluva kirkkovuoden juhlapäivä. Silloin muistellaan Kristuksen taivaaseen astumista (Ap. t. 1:6–14). Helatorstaita vietetään 40 päivää pääsiäisen jälkeen.

Taivaaseen astuminen kertoo Kristuksen jumaluudesta: Kristus on kolmiyhteisen Jumalan yksi persoona, samaa olemusta kuin Isä. Hän astui työnsä täytettyään takaisin taivaan kirkkauteen, mutta on sanassa ja sakramenteissa yhä läsnä seurakuntansa keskellä.

Helatorstai kuuluu niin sanottuihin arkipyhiin. Se palautettiin vanhalle paikalleen Suomessa vuonna 1992. Sitä ennen, vuodesta 1973 lähtien, Kristuksen taivaaseen astumisen päivää oli vietetty vanhaa ajankohtaa seuraavana lauantaina. Helatorstain liturginen väri on valkoinen.

Helatorstai

Helatorstai Kirkkovuosikalenterissa