Palaa sanaston etusivulle

Ilmasto-ohjelma

Kirkon ilmasto-ohjelma julkaistiin keväällä 2008. Sen teemoina ovat kiitollisuus, kunnioitus ja kohtuus. Se antaa seurakunnille, kirkon jäsenille sekä kirkon hallinnolle ja palvelujärjestöille selkeitä suosituksia siitä, miten ilmastoa voidaan suojella.

Ilmasto-ohjelman muotoileminen käynnistyi toukokuussa 2007, kun 12 kirkolliskokousedustajaa ehdotti kirkolle oman ilmasto-ohjelman laatimista. Ohjelma sisältää teologisen, eettisen ja käytännöllisen tason. Siinä kerrotaan, miten ja miksi kirkon tulee täyttää oma paikkansa talkoissa ilmastomuutoksen hillitsemiseksi. Ilmasto-ohjelman tekemisessä on hyödynnetty kasvavaa ekoteologista tutkimusta ja muiden kirkkojen kannanottoja ilmastokysymykseen. Lähtökohtana on ollut myös kirkon ympäristödiplomijärjestelmä.

Kirkolla on energia- ja ilmastostrategia, jonka tavoitteena on hiilineutraali kirkko vuoteen 2030 mennessä.

Katso myös hiilineutraali kirkko