Kaikki artikkelit

18.6.2020

Yhteisöllisyys innoittaa vapaaehtoisia Lahdessa

Launeen seurakunnan miehet ovat olleet aktiivisia tapahtumien järjestäjiä jo useita vuosia. Miehet ovat luoneet keskenään yhteisön, jossa tehdään yhdessä niin hartauksia kuin linnunpönttöjäkin, mutta myös huolehditaan kaverista. Nyt he haluavat levittää toiminta-ajatustaan myös muualle Suomeen.

Launeen seurakunnassa Lahdessa on jo pitkään järjestetty miehille suunnattuja tapahtumia, miesteniltoja, jotka ovat keränneet paljon osanottajia. Alun perin idea miesten tapahtumista on lähtenyt seurakunnan suunnalta, mutta nykyisin miestenillat ovat pitkälti vapaaehtoisten varassa.

Seurakunta on kannustanut kävijöitä tekemään itse ja tekemään yhdessä. Alusta asti ajatus on ollut ”menkää ja tehkää”, ei ”tulkaa ja istukaa”. Miehet järjestävätkin nykyään illat pääosin itse: suunnittelevat ohjelman, ottavat yhteyttä vieraisiin, keittävät kahvit ja pitävät hartaudet. Seurakunta tarjoaa tilat ja kannustusta.

Joka toinen maanantai miehet kokoontuvat seurakunnalle viettämään aikaa yhdessä. Ohjelma noudattaa joka kerta samaa hyväksi havaittua kaavaa. Aluksi lauletaan alkuvirsi ja pidetään lyhyt hartaus. Rukoillaan ja lauletaan ehkä toinenkin virsi. Juodaan kahvit, jonka jälkeen on vuorossa illan mahdollisen vieraan esittely ja puheenvuoro. Lopuksi on aikaa myös kysymyksille ja rupattelulle. Vieraina on ollut muun muassa lääkäreitä, urheilijoita ja yrittäjiä.

Iltojen lisäksi Launeella on Veksin verstas, jossa miehet rakentelevat erilaisia puutöitä, joita he myyvät eri tapahtumissa. Puutöistä saaduilla tuloilla on autettu muun muassa lähialueen lastenkotia.

Koronaepidemia on rajoittanut myös miestenpiirien kokoontumisia, mutta miehet eivät ole jääneet toimettomiksi. Launeen seurakunta on kuvannut koronan aikaan virtuaalisia miestenpiiri-videoita, joissa kirkkoherra Heikki Pelkonen esittää musiikkia ja keskustelee vieraan kanssa. Myös muut miesteniltojen aktiivit ovat kuvanneet videotervehdyksiä.

Miestenilta.fi – kaikki tapahtumat yhdessä paikassa

Virtuaaliset miestenillat ja videotervehdykset on koottu miestenilta.fi-sivustolle. Sivuston alkuperäisenä ideana oli kerätä yhteen eri seurakuntien miestenpiirien tapahtumat, mutta se on osoittautunut myös oivaksi viestintävälineeksi koronan aikaan. Miestenilta.fi-sivusto on vapaaehtoisvoimin toteutettu. Yksi vapaaehtoisista on Reijo ”Retsi” Salonen, joka toimii myös Launeen miesteniltojen puuhamiehenä.

”Idea omasta verkkosivustosta lähti siitä, kun seurakuntien miesten tapahtumia ei löydä helposti seurakuntien omilta verkkosivuilta”, Salonen kertoo. ”Miestenilta.fi on selkeä ja helppo verkkosivusto. Jokaisella alueella on oma sivu, jossa on kuva kokoontumispaikasta, selkeät saapumisohjeet sekä vapaaehtoisen ja työntekijän yhteystiedot. Näin on haluttu tehdä paikalle saapuminen mahdollisimman helpoksi.”

Tavoitteena on laajentua valtakunnallisesti ja saada sivustolle tiedot mahdollisimman monen seurakunnan miesten tapahtumista. Laajentumistyötä tehdään vapaaehtoisvoimin, joten se on ajoittain hidasta, mutta kun aikaa löytyy, työ on määrätietoista ja nopeaa. Entisenä myyntimiehenä Salonen on soitellut seurakuntiin ja kysellyt kiinnostusta saada tapahtumansa sivustolle.

”Joka ikinen seurakunta, johon on otettu yhteyttä, on halunnut mukaan.”

Tilausta kyseiselle sivustolle näyttää siis olevan. Tällä hetkellä mukana on yli 30 seurakuntaa, ja Salonen kertoo, että markkinointi jatkuu syksyllä, kun tapahtumat taas jatkuvat.

Launeen seurakunnan miehet asentamassa kierretolppia lasten kirkon rakennustyömaalla kirkon pihassa. Kirkko valmistuu syksyn 2020 aikana. Kuva: Reijo Salonen

Vapaaehtoistyö vaatii sitoutumista, mutta työ palkitsee

Salosen kanssa jutellessa ei voi olla huomaamatta hänen innostustaan aiheeseen. Hän kertoo mielellään, kuinka verkkosivustot on rakennettu, miten niitä halutaan kehittää ja kuinka miestenillat tuottavat kävijöilleen ja tekijöilleen monenlaista iloa.

”Miehet ovat valtavalla omistautumisella ryhtyneet tätä tekemään. Työ vaatii sitoutumista, joten sille pitää antaa aikaa ja ajatusta omasta arjestaan.”

Samaan aikaan omistautuminen kuitenkin osoittaa, miksi työtä tehdään: ”Halutaan pitää huolta ryhmästä, ikääntyneistä miehistä, jotka tarvitsevat tukea, apua ja tekemistä. Miesteniltaa ei tehdä itselle, vaan muille, minkä takia sitä haluaa tehdä niin hyvin kuin osaa”, Salonen sanoo.

Miestenilta.fi ja Launeen seurakunnan miestenpiiri ovat hyviä esimerkkejä vapaaehtoisten järjestäytymisestä ja siitä, kuinka omaa juttuaan voi lähteä toteuttamaan, kunhan innostusta riittää. Salonen kannustaa muita samaan.

”Kun uutta toimintaa lähdetään suunnittelemaan, kannattaa kerätä joukko innovatiivisia ihmisiä, joilla on ajatuksia. Yhtään huonoa ideaa ei aluksi ole. Annetaan tilaa kaikille ajatuksille ja yhdessä lähdetään jalostamaan niitä. Siten nähdään, mikä on meidän juttumme. Ja sitten vain tehdään.”

”On innoittavaa ja motivoivaa, kun saa kuulua ryhmään, ryhmä kannustaa, ja voidaan tehdä asioita, joilla on merkitystä myös laajemmin itsensä ulkopuolelle. Se on myös matalan kynnyksen evankeliointia”, Salonen toteaa.

Teksti: Hanna Yletyinen