Näin apu menee perille

Kirkon diakoniarahaston avustushakemuksissa nousevat esiin kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ihmisten elämäntilanteet. Diakoniatyössä ihminen kohdataan kokonaisuutena, eikä taloudellisia asioita käsitellä erillisinä muista ongelmista.

Tyhjä lompakko

Yhteiskunnan turvaverkon läpi putoaminen vaikuttaa ihmiseen kokonaisvaltaisesti. Tukea ja ohjausta saatetaan tarvita hengelliseen, psyykkiseen, fyysiseen, sosiaaliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, joten diakoniatyön yhteistyö verkostoissa on erityisen tärkeää. Avustushakemuksissa näkyvät mm. pienituloisten lapsiperheiden eri tilanteet sekä vanhuuden, sairauden ja ylivelkaantumisen tuomat ongelmat ihmisten elämässä.

Pienituloisten lapsiperheiden ahdinko

•  Erään perheen vanhempien eron jälkeen heidän taloudellinen tilanteensa vaikeutui huomattavasti. Perhe sai kielteisen toimeentulotukipäätöksen. Äiti on ahdistunut eikä saa nukuttua. Lapset oireilevat yrittäen sopeutua muuttuneeseen tilanteeseen. Yläasteella olevalle pojalle on haettu apua koulukuraattorilta. Muuttuneessa perhetilanteessa lasten harrastusten jatkuminen on vaarantunut. Tukikummiavustuksella turvataan lasten harrastusten jatkuminen ja normaalin arjen sekä helpotetaan äidin ahdistusta riitaisen avioeron keskellä.
  • Toisen perheen kaikki kolme lasta käyvät nuorisopsykiatrian poliklinikalla erilaisten arjen haasteiden ja koettujen traumojen vuoksi. Sosiaalitoimi tukee nuorten harrastuksia 200 €/vuosi, mikä ei kuitenkaan ole riittävä summa ja perheen taloudellisessa tilanteessa harrastusten jatkumisen on epävarmaa. Tukikummiavustuksella voidaan ehkäistä syrjäytymistä ja mahdollista masennusta sekä ennalta ehkäisisi mahdollisia hoidollisia toimenpiteitä.

Sairauden tuomat haasteet

• Kolmen lapsen vanhemman puoliso sairastui syöpään ja kuoli. Puoliso oli toiminut yrittäjänä, eikä perheelle jäänyt häneltä mitään. Perheen taloudellinen tilanne suistui alamäkeen ja lopulta jäivät maksamatta kotitalouden laskut ja sähköt uhattiin katkaista. Kirkon diakoniarahaston avustuksen avulla pystyttiin maksamaan asumisen rästilaskuja ja tasapainottaa taloutta tulevaisuuden kannalta paremmaksi.
  • Eläkkeellä olevan naisen syöpä uusiutui loppuvuodesta ja häntä hoidetaan sytostaattihoitojen avulla. Pariskunnan yritystoiminta keskeytyi koronaepidemian vuoksi ja sairaanhoitomaksut jäivät sen takia rästiin. Kirkon diakoniarahaston avustuksella pariskunta sai maksettua pois rästissä olevat sairaanhoitomaksut.

Ikääntyneiden talousvaikeudet

• Yli 75-vuotias mies on tehnyt elämänsä aikana pienipalkkaisia töitä, ja eläke on jäänyt pieneksi. Hänellä on useita sairauksia, joiden hoidosta aiheutuu lisämenoja. Mies haluaisi asua kotona mahdollisimman pitkään, mikä edistää parhaiten toimintakykyä ja ylläpitää mielenterveyttä. Kirkon diakoniarahaston avustuksen avulla kustannettiin asunnon tärkeät korjaustyöt.
  • Yli 70-vuotiaan henkilön asuinpaikkakunnalla työllisyystilanne on huono, ja henkilön aikuiset lapset asuvat ajoittain työttömänä ollessaan samassa taloudessa henkilön kanssa. Yhteisasuminen ei ole helpottanut taloudellista tilannetta. Vanha talo sijaitsee taajaman ulkopuolella ja on monilta osin korjauksen tarpeessa. Kirkon diakoniarahaston avustuksen avulla hakija pääsi eroon vuokravelastaan ja säästyi häädöltä.
  • Avustusta myönnettiin yli 80-vuotiaalle eläkeläiselle, joka erosi vaikeasta parisuhteesta ja muutti asumaan omilleen. Puoliso ei antanut kodista mitään hakijan mukaan. Kirkon diakoniarahaston avustuksella hankittiin asuntoon huonekaluja, kodintavaroita ja kodintekstiilejä.