Palaa sanaston etusivulle

Kirkon ulkoasiain osasto

Kirkon ulkoasiain osaston (KUO) tehtävänä on palvella Suomen kirkkoa, sen seurakuntia ja hiippakuntia sekä muita kirkon keskuselimiä niiden täyttäessä ekumeenista tehtäväänsä kotimaassa ja ulkomailla. Tässä työssä KUO:n tehtävät ovat:

• hoitaa kirkon ekumeenisia suhteita ja niihin liittyviä teologisia asioita
  • huolehtia kirkkomme kansainvälisestä stipendiaattivaihdosta
  • edistää kirkon kansainvälisen vastuun ja diakonian toteutumista ja huolehtia osaltaan kansainvälisyyskasvatuksesta
  • edistää kirkon lähetystyötä
  • vastata ulkomailla asuvien suomalaisten ja Suomessa asuvien ulkomaalaisten parissa tehtävästä kirkollisesta työstä.

KUO:n organisaatio ja yhteistyöelimet

KUO:n alaisuudessa työskentelevät Kirkon lähetystyön keskus (KLK), Teologisten asiain yksikkö ja Ulkosuomalaistyön yksikkö (UST) ja ulkosuomalaistyön toimisto.

Kirkon ulkoasiain osasto tekee läheistä yhteistyötä Kirkkojen maailmanneuvoston, Luterilaisen maailmanliiton, Euroopan kirkkojen konferenssin ja Pohjoismaiden ekumeenisen neuvoston sekä Suomen ekumeenisen neuvoston kanssa. Suomen evankelis-luterilainen kirkko on myös näiden järjestöjen jäsen.