Palaa sanaston etusivulle

Kirkkojen maailmanneuvosto, KMN

Kirkkojen maailmanneuvosto (engl. World Council of Churches) on kirkkojen kansainvälinen yhteistyöelin. KMN:oon kuuluu runsaat 340 kirkkoa yli 120 maasta. KMN perustettiin vuonna 1948 Amsterdamissa toteuttamaan ekumeenisen liikkeen päämääriä.

Kirkkojen maailmanneuvoston päämaja sijaitsee Genevessä Sveitsissä, missä työskentelee eri maista ja eri kirkoista tulleita työntekijöitä. KMN pitää yhteyttä jäsenkirkkojensa ekumeenisiin neuvostoihin. Suomessa yhteistyökumppani on muun muassa vuonna 1917 perustettu Suomen ekumeeninen neuvosto.

KMN:n jäsenkirkkoihin kuuluu noin 25 prosenttia kaikista maailman krist ityistä. KMN:oon kuulumattomista kirkoista suurin on roomalaiskatolinen kirkko. KMN:n aloitteesta perustettu Global Christian Forum eli Maailmanlaaja kristillinen foorumi kokoaa yhteen myös helluntailaisia ja roomalaiskatolisia eli suurimman osan kristityistä, jotka eivät ole KMN:n jäseniä.

KMN:n yleiskokous pidetään noin kahdeksan vuoden välein. Vuonna 2022 yleiskokous oli Saksan Karlruhessa. Sitä ennen kokouksia järjestettiin 2013 Busanissa Etelä-Koreassa, 1998 Zimbabwen pääkaupungissa Hararessa ja 2006 Porto Alegressa Brasiliassa.

Yleiskokousten välillä neuvoston toimintaa johtaa Kirkkojen maailmanneuvoston keskuskomitea, johon kuuluu 158 jäsentä. Komitea kokoontuu runsaan vuoden välein. Komitean jäsenistä valitaan jatkuvasti toimivat toimeenpaneva komitea, ohjelmakomitea ja talouskomitea.

Kirkkojen maailmanneuvosto (englanniksi)