Palaa sanaston etusivulle

Athanasiuksen uskontunnustus

Athanasiuksen uskontunnustus on kolmas varhaiskirkon yleisistä eli ekumeenisista uskontunnustuksista. Tunnustus alkaa sanoilla: ”Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.”

Athanasiuksen uskontunnustus on pisin kolmesta varhaisesta, kaikkien kirkkokuntien yhteisistä tunnustuksista. Muita ovat apostolinen ja Nikean uskontunnustus. Tunnustuksessa sitoudutaan kristillisiin totuuksiin kolmiyhteisestä Jumalasta, Kristuksen jumaluudesta ja ihmisyydestä, Sanan eli Kristuksen syntymisestä lihaksi ja hänen kärsimisestään ihmisten puolesta, sekä hänen taivaaseen astumisestaan ja tuomiovallasta, joka Kristuksella on tuomiopäivänä.

Tämä apostolista ja katolista uskoa puolustava tunnustus on peräisin 400-luvulta. Se sisältyy kirkkolain ja kirkkojärjestyksen mukaan Suomen evankelis-luterilaisen kirkon tunnustusten joukkoon.

Apostolinen, Nikean ja Athanasiuksen uskontunnustukset