Palaa sanaston etusivulle

Agricola, Mikael

Mikael Agricola on Suomen uskonpuhdistaja ja Suomen kirjakielen isä. Mikael Agricola oli Turun piispa ja Turun koulun opettaja. Latinan- ja ruotsinkielistä kirkollista kirjallisuutta kääntämällä hän loi Suomen kirjakielen.

Mikael Agricola (n. 1510–1557) syntyi Pernajan Torsbyn kylässä. Hän opiskeli Wittenbergin yliopistossa Saksassa, missä muun muassa Martti Luther ja Philip Melanchton opettivat. Hän omaksui Martti Lutherin ajattelun kirkon reformaatiosta, ja hänen myötään Suomen kirkko kääntyi luterilaisuuteen.

Agricolan omasta äidinkielestä ei ole varmuutta. Hän aloitti suomennustyönsä ABC-kirjalla (Katekismus) vuonna 1543. Sitä seurasi vuonna 154 4 Rukouskirja (Rukouskiria Bibliasta). Agricolan merkittävin hanke oli Uuden testamentin kääntäminen suomen kielelle vuonna 1548.

Mikael Agricolan päivää vietetään 9.4.