Palaa sanaston etusivulle

Uusi testamentti

Uusi testamentti on 27 kirjoituksen kokoelma, joka on kirjoitettu noin sadan vuoden aikana juutalais-kristillisessä Palestiinassa. Vanhin kirjoitus on 50-luvulta (Paavalin kirjeet) ja nuorimmat 150-luvulta (2. Pietarin kirje).

Uusi testamentti kuuluu Raamattuun. Uudessa testamentissa on lajityypiltään ja tyyliltään hyvin erilaisia tekstejä. Mukana on neljä evankeliumia, historiakirja Apostolien teot, kirjeitä seurakunnille ja yksityishenkilöille sekä apokalyptinen Johanneksen ilmestyskirja. Ne kertovat Jeesuksen opetuksista, teoista, kuolemasta ja ylösnousemuksesta sekä ensimmäisten kristillisten seurakuntien elämästä. Suullinen ja kirjallinen perimätieto näistä tapahtumista oli runsasta, ja lopullisen Uuden testamentin kaanonin muotoutuminen kesti noin sata vuotta.

Uusi testamentti kirjoitettiin alunperin kreikaksi. Suomenkielinen Uusi testamentti ilmestyi Mikael Agricolan kääntämänä vuonna 1548. Koko Raamattu saatiin suomeksi vuonna 1642.

Uusi testamentti 2020 on Suomen Pipliaseuran Uuden testamentin uusi käännös koineekreikasta suomen kielelle. UT2020 on ensimmäinen raamatunkäännös, joka on käännetty alkukielestä mobiilikäyttäjille, myös kansainvälisesti.

Uusi testamentti

UT2020