Juhannusta vietetään Suomessa Johannes Kastajan syntymän muistoksi 20.–26. kesäkuuta välisenä lauantaina. Vuoteen 1954 asti juhlaa vietettiin sen alkuperäisenä ajankohtana 24.6. Johanneksen syntymäpäivä on sijoitettu ajankohtaan kuusi kuukautta ennen joulua. Luukkaan evankeliumin perusteella enkeli kertoi, ilmoittaessaan Marialle Jeesuksen syntymästä, Johanneksen äidin Elisabetin olevan kuudennella kuukaudella raskaana (Luuk. 1:26,36).

Johannes Kastajan päivä tunnetaan jo 300-luvulta sekä kirkon itäisessä että läntisessä perinteessä. Kirkkoisä Augustinus viittasi Johannes Kastajan omaan sanaan ”Hänen (Kristuksen) on tultava suuremmaksi, minun pienemmäksi” (Joh. 3:30) ja yhdisti sen kesäpäivän ja talvipäivän seisauksiin. Päivät alkavat lyhetä Johanneksen juhlan jälkeen, mutta joulusta, Kristuksen syntymästä, valo alkaa jälleen lisääntyä.

Juhlapyhät – Juhannuspäivä
Juhannuspäivä evankeliumikirjassa (s. 700)