Isonen tarkoittaa rippikoulun ryhmänohjaajaa. Isoset ovat rippikoululaisia vuoden tai pari vanhempia nuoria, jotka ovat saaneet tehtäväänsä valmennuksen seurakunnassa. Isoset toimivat rippikouluissa omien ryhmiensä vetäjinä. He osallistuvat rippikoulun jumalanpalvelusten ja hartaushetkien valmisteluun, avustavat rippikouluopetuksessa sekä organisoivat vapaa-ajan toimintaa.

Isoset ovat mukana erityisesti rippikoululeireillä, mutta myös ilta- ja päivärippikouluissa. Isostoiminta on vakiintunut osaksi suomalaista rippikoulua. Isoset edustavat merkittävää maallikkopalvelun muotoa kirkossa. Tässä tehtävässä he toteuttavat kastettujen yhteistä pappeutta.

Seurakunnat järjestävät isosille vuosittain ryhmänohjaajan tehtävään valmentavaa isoskoulutusta. Sen kesto ja muodot vaihtelevat suuresti paikkakunnittain. Isosten koulutus on iso osa seurakuntien nuorisotoimintaa.

Rippikoulusta eväitä elämään
Ripari