Palaa sanaston etusivulle

Tapaninpäivä

Tapaninpäivä on toinen joulupäivä, jonka aiheena on Kristuksen todistajat. Se on ensimmäisen marttyyrin, Stefanoksen, ja hänen myötään kaikkien marttyyrien muistopäivä.

Marttyyri Stefanoksesta kerrotaan Apostolien teoissa (6:8–15 ja 7:51–60). Tapani on suomalainen versio nimestä Stefanos, ja päivä onkin samalla Tapanin nimipäivä. Tapaninpäivän aihe on vastakohta ensimmäiselle joulupäivälle: sen mukaan osa ihmisistä vastaanottaa Jumalan pelastussanoman ja kuuluu hänen seuraajiinsa, osa taas hylkää sen ja kuuluu näin hänen vainoojiinsa.

Jumala antaa Pyhän Hengen voimaksi jokaiselle, joka tunnustaa uskonsa Kristukseen. Tapaninpäivän perinteisiin kuuluu esimerkiksi tapaninajelut hevosella. Perinteen taustalla on keskiajalla hevosten suojelupyhimyksenä tunnettu Pyhä Tapani ja vanha suomalainen tapa ajaa tapaninpäivänä kirkosta kilpaa kotiin.

Joulujakso – Joulunpyhät
Tapaninpäivä kirkkovuosikalenterissa