Palaa sanaston etusivulle

Kirkon tutkimus ja koulutus

Kirkon tutkimustoiminnan tehtävänä on tutkia kirkon ja uskonnollisen elämän sekä yhteiskunnan muutosta. Tutkimuksesta on hyötyä sekä kirkon ja seurakuntien päätöksenteolle että toiminnan kehittämiselle.

Tutkimustieto tukee toimintaympäristön muutoksen ennakointia, toiminnan suunnittelua ja viestintää seurakunnissa, hiippakunnissa ja Kirkkohallituksessa. Tutkimustuloksia julkaistaan julkaisusarjana sekä muilla foorumeilla.

Yksikkö myöntää apurahoja vuosittain kirkon ja seurakuntien päätöksenteolle ja toiminnan kehittämiselle tarpeelliseen tutkimukseen.

Vuoden 2022 alussa Kirkon tutkimuskeskus ja Kirkon koulutuskeskus yhdistyivät Kirkon tutkimus ja koulutus -yksiköksi. Yksikkö toimii Kirkkohallituksen erillisyksikkönä kansliapäällikön alaisuudessa. Toimipaikat ovat Helsingissä ja Järvenpäässä.

Kirkon tutkimus
Kirkon tutkimus ja koulutus