Palaa sanaston etusivulle

Jumalan karitsa

Kristusta sanotaan Jumalan karitsaksi (lat. Agnus Dei). Symbolinen nimitys kuvaa hänen täydellistä uhriaan, kun hän kuoli ihmisten syntien puolesta.

Juutalaiset uhrasivat karitsoja temppelissä, ja niillä oli myös keskeinen rooli juutalaisen pääsiäisen vietossa. Pääsiäisenä karitsa teurastettiin syntiuhrina. Sen vuoksi lammas on keskeinen kristillinenkin symboli.

Agnus Dei messussa

Jumalan karitsa on myös jumalanpalvelukseen kuuluva, hyvin vanha hymni. Se lauletaan ehtoollisessa läsnä olevalle Kristukselle, ja sanat perustuvat Johannes Kastajan sanoihin Raamatussa (Joh. 1:29).

Kirkkotaiteessa esiintyy voitonlippua kantava karitsa, jonka pään ympärillä oleva sädekehä kuvaa taivaallista kirkkautta ja jumalallista kuninkuutta.