Palaa sanaston etusivulle

Herännäisyys

Herännäisyys eli körttiläisyys on yksi Suomen evankelis-luterilaisen kirkon sisällä vaikuttavista herätysliikkeistä. Sen juuret ovat 1700-luvun loppupuolella ja 1800-luvun alkupuolella erityisesti Savossa ja Pohjanmaalla olleissa herätyksissä. Paavo Ruotsalainen (1777–1852) nousi liikkeen johtajaksi ja liike yhtenäistyi.

Paavo Ruotsalaisen vaiheet ja hänen elämäntarinansa ovat koskettaneet suomalaisia aina viime aikoihin saakka. Muun muassa Joonas Kokkosen “Ukko-Paavosta” kertova Viimeiset kiusaukset -ooppera on ollut jatkuvasti suosittu. Paavon virsi, Sinuhun turvaan Jumala, kuvaa heränneiden kilvoitusta ennen ja nyt.

Ikävöivä ja odottava usko

Herännäisyys ei ole leimallisesti opillinen liike, vaikka se mielletäänkin kirkon opin ja tunnustuksen läheiseksi kannattajaksi. Ikävöivä ja odottava usko heränneiden käsitteenä ilmaisee, kuinka vaikeaa on saavuttaa armon tila tai kestävä pelastuksen kokemus ihmiselämän aikana. Tästä syystä pelastuksesta puhutaan varovasti ja luotetaan siihen, että Jumala tietää, mitä ihmiseltä puuttuu.

Herännäisyyden piirissä korostetaan yhteiskunnallista avoimuutta ja osallistumista. Perinteisesti varsin arvokonservatiivisena pidetty liike on viime vuosikymmenten aikana avautunut myös sekularisoituneen elämäntavan ymmärtämisen suhteen. Perinteiset arvot kuten koti ja perhepiiri ovat herännäisyydessä edelleenkin tärkeitä.

Elävä seuraperinne

Körtit tunnetaan seuraperinteestään. Kotiseuraperinne elää nykyisinkin monin paikoin. Seuroissa vuorottelevat lyhyet puheet ja Siionin virret, joissa usein korostuu ikävöivä mieliala. Seurapuheet eivät välttämättä ole kovin valmisteltuja, vaan niissä pyritään tavoittamaan seuraväen yhteisesti jakama ”tunto”. Toisia ei uskaltauduta tuomitsemaan, koska jokaisen oma tila kaipaa ensiksi parannusta. Seurapuheen voi pitää kuka tahansa seuravieraista.

Herättäjäjuhlilla, jotka pidetään heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna, käy vuosittain noin 30 000 juhlavierasta. Ensimmäiset herättäjäjuhlat järjestettiin vuonna 1893. Järjestelyistä vastaavat paikallinen seurakunta, kunta ja Herättäjä-Yhdistys.

Herättäjä-Yhdistys

Herättäjä-Yhdistys on herännäisyyden palvelujärjestö. Sen toimitalo on Lapualla. Yhdistyksellä on noin 5 400 jäsentä ja noin 130 paikallisosastoa. Paikallisosastot huolehtivat seuratoiminnasta. Kirkon tutkimuksen ja koulutuksen mukaan herännäisseuroja pidetään joka kolmannessa seurakunnassa. Herännäisyyden voimakkaita alueita ovat edelleen Savo ja Pohjanmaa. Yhdistys julkaisee Henki-lehteä. Lähetystoimintansa Herätys-Yhdistys kanavoi Suomen Lähetysseuran kautta.

Herätysliikkeet ja järjestöt

Henki-lehti