Kaikki artikkelit

10.12.2023

Kiireestä rauhaan: tuoreen äidin joulu

Rauhaisaa toista adventtia sinulle, lukija.

Joulu tulee, sen olet varmasti jo huomannutkin. Muistelen, että tänä vuonna ensimmäiset joulusuklaat ja -kalenterit ilmestyivät kauppoihin jo syyskuun alkupuolella. Se lienee ollut ilouutinen heille, jotka aloittivat joulutunnelmoinnin heti kun mahdollista. Joulusesongin aikainen ilmestyminen tuntui oudolta, koska syyskuu oli myös lämmin ja aurinkoinen, ja jouluun tuntui olevan vielä pitkä aika. Nyt kuitenkin vihdoin olemme jo todella lähellä, toisen adventin kohdalla.

Adventin ajassa piilee ajankäytöllinen ristiriita. Kristityn pitäisi osata laskeutua joulun rauhaan ja odottaa Jeesus-vauvan syntymäjuhlaa hiljentäen arjen tavanomaista hälinää. Helpommin sanottu kuin tehty. Monelle meistä joulun odotus on täynnä kiireitä. Esimerkiksi jokainen seurakunnan työntekijä tietää, että joulukuu on se kiireisin kuukausi töissä. On adventtijuhlaa, pikkujoulua, joulumyyjäisiä, jouluaskarteluja, puurojuhlaa, jouluaterioita, Kauneimmat joululaulut, avustuspyyntöjen tulva diakoniatyössä, koulujen joulukirkot, laitosvierailut ja varmaan paljon muutakin. Toki siitähän meille maksetaan palkkaa ja työssämme olemme hyviä, joten ei passaa valittaakaan. Hengellinen työ antaa useita mahdollisuuksia kokea Pyhää työn tiimellyksessä, mutta vauhdin hiljentäminen joulun alla on hyvin harvalle mahdollista.

Tämä joulu on minulle erityinen, sillä en olekaan kiireinen diakoni, vaan sohvan pohjalla rauhalliseen tahtiin hengittelevä äiti. Meille on juuri syntynyt pieni vauva ja joulua saa odotella hänen kanssaan aivan hissukseen. Repaleiset yöunet, pätkivä muisti, ja vauvan säännöllisen epäsäännöllinen vuorokausirytmi antaa luvan sille, että joulua kohti ei ole tarvetta kiihdyttää tahtia. Voi ottaa juuri niin iisisti kuin haluaa, päivä kerrallaan. Ajatukset vievät vuosituhansien taakse toiseen äitiin, Mariaan, joka tässä vaiheessa on ollut raskauden loppumetreillä, ja odottanut monenlaisin tuntein ja tuntemuksin tulevaa koitosta. Viimeisillään raskaana olevan tahti hidastuu luonnostaan ja vauvan synnyttyä koittaa aivan uudenlainen elämä. Syntymän ihmeen ja uuden elämän läheisyydessä voi kokea sitä maadoittavaa, rauhoittavaa Pyhää.

Onko jotain mistä sinä voisit höllätä näin joulua odotellessa? Mihin asioihin sinä haluaisit keskittyä tulevien viikkojen aikana?

Toivotan samaa kuin alussa, mutta nyt pontevammalla (kuvitteellisella) äänenpainolla:
Rauhaisaa toista adventtia sinulle, lukija.

Minttu Pekkarinen
Kirjoittaja on kajaanilainen diakoni, joka tietää, että kun ihminen oivaltaa oman keskeneräisyytensä, elämä muuttuu huomattavasti kepeämmäksi