Seurakuntamestari eli suntio on perinteinen ja samalla ajan haasteiden mukana muuttuva kirkon ammatti. Työn arvoperustana on kristillinen usko, kristillinen ihmiskäsitys sekä niistä nouseva vastuu luonnosta ja ympäristöstä.

Suntion työhön kuuluu huolehtia seurakunnan kirkkorakennuksesta ja muista tiloista, sekä toimia vahtimestarina. Suntion tehtävänä on esimerkiksi valmistella kirkkosali jumalanpalvelusta varten vaihtamalla oikean väriset kirkkotekstiilit eli paramentit, asetella kukat alttarille ja huolehtia kirkonkellojen soitosta.

Pienemmissä seurakunnissa suntion tehtäviin saattaa kuulua myös siivoojan, haudankaivajan tai hautausmaanhoitajan tehtäviä. Joissain seurakunnissa suntion tehtävät rajoittuvat kirkossa järjestettävissä toimituksissa avustamiseen, jolloin seurakuntamestari huolehtii esimerkiksi haudankaivuusta ja hautausmaan hoidosta.

Suntion työ on palvelu- ja ihmissuhdetyötä, jossa moniammatillinen yhteistyö ja vuorovaikutustaidot ovat tärkeitä.

Suntion tutkintoon valmistavaa koulutusta järjestävät tällä hetkellä Järvenpään STEP-koulutus, sekä Laajasalon, Jyväskylän, Raudaskylän ja Linnasmäen opistot.

Suntion ammatti