Pietari on Kristuksen apostoleista ensimmäinen ja merkittävin. Veljensä Andreaksen kanssa Pietari liittyi Kristuksen opetuslasten joukkoon ja sai arameankielisen nimen Keefas, kreikaksi Petra eli kallio.

Kahdestatoista apostolista Pietari mainitaan ensiksi ja hänen erityisasemansa näkyy myös apostolien kokouksessa Jerusalemissa, joka pidettiin Kristuksen ylösnousemuksen (ks. pääsiäinen) ja taivaaseenastumisen (ks. helatorstai) jälkeen (Ap. t. 15: 7–11).

Pietarin erityisasema tulee esiin Kristuksen sanoissa: ”Sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni” (Matt. 16:18). Kristus antaa Pietarille ja kirkolleen niin kutsutun avaintenvallan eli voiman Kristuksen n imessä antaa syntejä anteeksi tai sitoa ne (ks. rippi). Tästä syystä kirkkotaiteessa Pietari esitetään usein avaimia kantavana apostolina.

Pietari kärsi marttyyrikuoleman Roomassa Neron vainoissa luultavasti vuonna 64 jKr. Pietari oli perimätiedon mukaan Rooman ensimmäinen piispa, ja roomalaiskatolinen kirkko pitää häntä ensimmäisenä paavina. Rooman Pietarin kirkon uskotaan olevan rakennetun apostoli Pietarin haudan päälle, niin että keskusalttari on suoraan haudan yläpuolella.

Apostoli Pietarin muistopäivää vietetään 29.6. Samana päivänä muistetaan myös apostoli Paavalia.

Apostolien päivä Kirkkovuosikalenterissa