Diakonissa on piispainkokouksen hyväksymän diakonisen hoitotyön suuntautumisvaihtoehdon koulutuksessaan suorittanut henkilö, jonka tutkintonimike on sairaanhoitaja (AMK).

Diakonissoja koulutetaan Diakonia-ammattikorkeakoulussa (Diak). Koulutuksen laajuus on 240 opintopistettä, ja sen kelpoisuusehdoissa noudatetaan terveydenhuollon kelpoisuusvaatimuksia. Tutkinnon suoritettuaan diakonissa vihitään kirkon diakonian virkaan.

Evankelis-luterilaisen kirkon palveluksessa diakonissa työskentelee paikallisseurakunnassa tai muissa kirkon tehtävissä. Yhteiskunnan palveluksessa diakonissa työskentelee sairaanhoidon ja terveydenhuollon tehtävissä.

Kirkon töissä: Diakoni ja diakonissa  Diakonia-ammattikorkeakoulu  Kirkon työntekijät selkokielellä