Autuas on uskonnollisessa tai yliluonnollisessa mielessä onnellinen. Jeesus julistaa Vuorisaarnassaan autuaiksi muun muassa rauhantekijät ja hengessään köyhät (Matt. 5).

Maalliseen onnellisuuteen liittyvät kriteerit ovat usein aineellisia ja sosiaalisia: omaisuutta, menestystä tai kunnioitusta. Hengellisellä tavalla onnellinen eli autuas voi kuitenkin elää ulkonaisesti kurjaa ja raskasta elämää ilman kunnioitusta ja kärsiä jopa vainoa.

Autuaina pidetään yleisesti niitä, jotka ovat kuolleet Kristukseen uskoen. Roomalaiskatolisessa kirkossa autuaaksi sanotaan kirkon virallisesti sellaiseksi julistamaa kristittyä, jonka elämä on ollut esimerkkinä muille kristityille. Autuaaksi julistettu henkilö voidaan myöhemmin julistaa pyhäksi eli liittää pyhimysten joukkoon.