Kappeli, latinaksi capella on yksityistä rukoushiljaisuutta, yhteistä jumalanpalveluselämää ja messun viettämistä varten rakennettu, varustettu ja vihitty rakennus tai huone. Kappelissa voidaan myös viettää ehtoollista.

Kappeli on yleensä kirkkoa pienempi ja vaatimattomampi. Kappelin ulkoisena tunnusmerkkinä on kiinteä tai siirrettävä alttari.

Kappelin voi omistaa seurakunta, yksityinen taho, sairaala, oppilaitos, vankila tai jokin muu laitos. Kappelit sijaitsevat yleensä kylissä tai lähiöissä, mutta niitä voi olla myös esimerkiksi ostoskeskuksissa, leirikeskuksissa ja turistikohteissa.

Kappelit eivät pääsääntöisesti ole kirkollisia rakennuksia eikä niihin sovelleta kirkon erityissäännöksiä esimerkiksi rakennussuojelusta. Poikkeuksen tekevät hautausmaan yhteydessä olevat siunaus- ja hautakappelit, jotka kuuluvat kirkollisten rakennusten ryhmään. Siunaus- ja hautakappeleiden ensisijainen käyttötarkoitus on hautaan siunaamisen toimittaminen.