Surussa ja kriisissä

Mieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat: läheisen kuolema, oma tai läheisen loukkaantuminen, sairastuminen, vammautuminen, parisuhteen päättyminen, työttömäksi jääminen tai rikoksen uhriksi joutuminen.

Tukea vaikeaan tilanteeseen saa esimerkiksi seurakunnan diakoniatyötekijöiltä tai papeilta. Sairaalapastori auttaa sairastunutta ja läheisiä sairaalassa.

Apua elämän kriiseihin

Kirkko antaa apua sekä käytännöllisten asioiden hoidossa että henkisessä selviämisessä. Apu on tarjolla kaikille – aktiivisuus seurakunnassa tai kirkon jäsenyys eivät ole avun saannin edellytyksiä.

Kirkon diakoniatyöntekijät ovat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia, jotka auttavat monissa kriiseissä. Tavoitat diakoniatyöntekijän lähimmästä seurakunnasta.

Kirkon keskusteluapu

Kirkon ylläpitämä Kirkon keskusteluapu tarjoaa mahdollisuuden purkaa mieltä painavia asioita. Päivystäjät ovat vaitiolovelvollisia koulutettuja vapaaehtoisia ja kirkon työntekijöitä. Palvelu on valtakunnallinen, ja yhteydenottoihin vastataan eri puolilta Suomea.

Voit soittaa tai chatata, kirjoittaa nettikirjeen tai tavallisen kirjeen.

Haluatko auttaa lähimmäistäsi?

Kun haluat auttaa vaikeassa elämäntilanteessa olevia ihmisiä, voit osallistua vapaaehtoistoimintaan. Voit esimerkiksi toimia vapaaehtoisena ystävänä tai olla mukana erilaisissa tempauksissa, joissa kerätään varoja apua tarvitseville.

Mies ja nainen lajittelevat elintarvikkeita keittiössä.
.