Tervetuloa kirkkoon

Kirkko, oma seurakuntasi, on läsnä paitsi arjessasi, myös elämäsi suurissa ja tärkeissä hetkissä kasteesta hautajaisiin.

Tervetuloa kirkkoon – paikkaan, jossa voit löytää hiljentymisen rauhan, yhteisöllisen ilon tai juhlia elämäsi tärkeitä hetkiä sydämellisessä ympäristössä.

Helsingin tuomiokiron julkisivu

Kirkko on ihmisiä varten

Suomen kielessä sanalla kirkko on useita merkityksiä. Kirkko sanalla voidaan tarkoittaa kirkkorakennusta, mutta se on ennen kaikkea yhteisö, jota yhdistää usko kolmiyhteiseen Jumalaan. Yhteisöllä voidaan tarkoittaa koko maailmanlaajuista Kristuksen kirkkoa tai rajatummalla alueella toimivaa yhteisöä, kuten Suomen evankelis-luterilaista kirkkoa.

Kirkkorakennus on aina ihmisiä ja seurakuntaa varten. Siellä rukoillaan ja vietetään messua. Siellä lauletaan ja soitetaan. Kirkon tiloihin kokoonnutaan erilaisiin kerhoihin, kuoroihin ja muihin kohtaamisiin.

Nainen ehtoollisella.

Olet tervetullut messuun!

Messu eli jumalanpalvelus on kaikille avoin seurakunnan kokoontuminen. Messu on jumalanpalvelus, jossa vietetään ehtoollista. Messua vietetään joka sunnuntai. Sinäkin olet tervetullut mukaan! Viikkomessu vietetään yleensä arkipäivänä. Viikkomessussa on tilaa hiljaisuudelle, mietiskelylle ja vapaamuotoiselle rukoukselle. Viikkomessua voidaan viettää myös esimerkiksi nuorten, oppilaitosten ja puolustusvoimien jumalanpalveluksissa. Sanajumalanpalvelus on jumalanpalvelus, jossa ei vietetä ehtoollista. Siinä keskitytään Jumalan Sanaan ja rukoukseen. Esimerkiksi koulujen kanssa järjestetyt joulukirkot ovat sanajumalanpalveluksia. Messun tai jumalanpalveluksen etenemistä voi seurata virsikirjan lopussa olevasta jumalanpalveluksen kaavasta. Jumalanpalveluksen eri osien merkityksestä kerrotaan lisää myös näillä sivuilla.

Puinen risti pitkäperjantaina.

Tutustu kirkkovuoteen

Kristillisten pyhäpäivien kokonaisuutta kutsutaan kirkkovuodeksi. Kirkkovuodessa on noin kuusikymmentä pyhäpäivää, joista suurinta osaa vietetään sunnuntaina, mutta jotkut sijoittuvat muille viikonpäiville. Mikä merkitys vapaapäivillä on sinulle? Miten vietät kirkkovuoden juhla-aikoja?

Sellonsoittaja jumalanpalveluksessa.

Musiikilla on merkittävä rooli messussa

Jumalanpalveluksen musiikki suunnitellaan huolellisesti vastaamaan ja tukemaan kunkin pyhäpäivän aihetta. Messussa lauletaan virsiä ja liturgian osia yhdessä ja musiikkia esitetään moninaisesti käyttäen erilaisia tyylejä ja soittimia.

Noin 3,6 miljoonaa suomalaista kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon. Kirkoissa järjestetään vuosittain yli miljoonaa tapahtumaa.

65 % suomalaisista kuuluu kirkkoon

Kirkon tilastot