Kirkon keskusteluapu

Painaako jokin mieltäsi? Kirkon keskusteluapu on sinua varten, kun kaipaat henkistä tai hengellistä tukea. Päivystäjät ovat vaitiolovelvollisia koulutettuja vapaaehtoisia ja kirkon työntekijöitä. Palvelu on valtakunnallinen, ja yhteydenottoihin vastataan eri puolilta Suomea.

Kaipaatko apua? Ota yhteyttä palvelevaan puhelimeen.

Palveleva puhelimen päivystäjät ovat vaitiolovelvollisia koulutettuja vapaaehtoisia ja kirkon työntekijöitä. Palveleva puhelin toimii numerossa: 0400 221 180
(avoinna joka päivä klo 18-24.  Operaattorisi veloittaa puhelusta liittymäsopimuksesi mukaan pvm/mpm)

Soita 0400 221 180

Palveleva nettikirje

Kirjoita milloin vain, vastaamme muutaman päivän kuluessa.

Vaikka puhelimessa tai chatissa olisi ruuhkaa, nettikirjeellä tavoitat päivystäjän aina. Voit myös käydä pidempää keskustelua kirjeenvaihtona.

Kirjoita viesti

Palveleva chat

Kirkon keskusteluavun chat on valtakunnallinen palvelu. Keskustelut ohjautuvat päivystäjille ympäri maata. Palveleva chat on avoinna ma-pe klo 16-20.  

Avaa chat

Luottamuksellista keskusteluapua

Kirkon keskusteluapu on sinua varten, kun kaipaat henkistä tai hengellistä tukea. Päivystäjät ovat vaitiolovelvollisia koulutettuja vapaaehtoisia sekä kirkon työntekijöitä. Kirkon keskusteluavun palveluiden pääperiaatteina ovat luottamuksellisuus, anonyymius, vapaaehtoisuus ja yhteydenottajan kunnioittaminen.

Kirkon keskusteluavulla ei ole asiakasrekisteriä. Puheluita ei tallenneta eikä käydyistä keskusteluista poimita minkäänlaisia henkilökohtaisia tietoja. Soittajien numerot eivät välity päivystäjille eivätkä näy järjestelmässämme. Käydyistä keskusteluista tilastoidaan vain yleisluontoisia asioita, kuten keskustelun pääasialliset aihepiirit ja puheluiden kestot.

Kirjoitettuja viestejä ja niihin annettuja vastauksia eivät pääse lukemaan muut kuin vaitioloon sitoutuneet henkilöt. Niitä ei arkistoida pysyvästi eikä julkaista missään. Joitakin viestejä ja niihin annettuja vastauksia saatetaan käyttää päivystäjien koulutuksessa tai tutkimusaineistona. Sitä ennen niistä poistetaan kaikki sellainen tieto, jonka perusteella viestin lähettäjä voitaisiin tunnistaa.

Palvelun tarjoaa Suomen ev.lut.kirkko. Palveleva puhelin on toiminut jo vuodesta 1964, Palveleva netti vuodesta 2005, Palveleva chat vuodesta 2014 (ja sitä ennen Kirkon chat-nimellä osana Hengellinen elämä verkossa -työtä), ja Palveleva kirje aloitti vuonna 2015. Palvelut yhdessä muodostavat Kirkon keskusteluavun.

Puhelin- ja verkkoauttamisen eettisten periaatteiden neuvottelukunta PuhEet
Neuvottelukuntaan kuuluvat keskeisimmät suomalaiset puhelin- ja verkkoauttajat. Jäsenet ovat sitoutuneet toiminnassaan neuvottelukunnan Eettisiin periaatteisiin. Kirkko on yksi neuvottelukunnan perustajista ja pysyvä hallituksen jäsen. Lisätietoa: puheet.net .

 

International Federation of Telephone Emergency Services IFOTES
Liiton valtuuskunnan jäsenenä olemme mukana koordinoimassa eurooppalaista puhelin- ja verkkoauttamista. Liitto järjetää kolmen vuoden välein kansainvälisen konferenssin. Tuorein IFOTES konferenssi oli 2019 Italian Udinessa teemalla Leaving loneliness – building relationships. Lisätietoa: ifotes.org .

”Ystävällinen ihminen kohtasi minut. Kyseessä ei ollut terapia, mutta sain kertoa oman tarinani. Se tuntui hyvältä."

Mies puhuu puhelimessa puistonpenkillä

Haluaisitko tehdä vapaaehtoistyötä, jolla on merkitys?

Kirkon keskusteluavun päivystäjät toimivat kuuntelijoina ja keskustelukumppaneina apua tarvitseville ihmisille.

  • Vapaaehtoistyötä ympäri Suomen

    Kirkon keskusteluavun Palvelevassa puhelimessa, chatissa ja nettikirjeessä päivystää noin tuhat vapaaehtoista yli 60 paikkakunnalla eri puolella Suomea.

  • Verkoston tuki

    Päivystäjät kuuluvat alueellisiin ryhmiin, jotka tapaavat säännöllisesti työnohjauksen ja jatkokoulutuksen merkeissä.

  • Koulutamme sinut

    Tarjoamme valmennuksen päivystystehtävään. Päivystäjältä toivomme halukkuutta antaa aikaansa toisten ihmisten hyväksi. Edellytämme sitoutumista vaitiolovelvollisuuteen sekä tasapainoista elämäntilannetta.

  • Joustavaa vapaaehtoistyötä

    Päivystystyötä voi tehdä kotoa käsin tai seurakunnan tiloissa. Päivystystä tehdään 2-10 tuntia kuukaudessa kahden tai kolmen tunnin vuoroissa.

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä lähimpään Kirkon keskusteluavun toiminnanjohtajaan. Uudet päivystäjät otetaan lämpimästi vastaan.

Turun seutu (Turku, Aura, Eura, Eurajoki, Huittinen, Kemiönsaari, Kustavi, Laitila, Lieto, Loimaa, Martinkoski, Masku, Mynämäki , Naantali, Nousiainen, Paimio, Parainen, Punkalaidun, Pöytyä, Pyhäranta, Raisio, Rauma, Rusko, Salo, Säkylä, Taivassalo, Uusikaupunki, Vehmaa, Ypäjä)
P C N Riitta Räsänen | riitta.rasanen(at)evl.fi

Helsinki
P C N Minna Kotajärvi | minna.kotajarvi(at)evl.fi

Tuusula-Kerava
P Kari Pätsi | kari.patsi(at)evl.fi
P Kirsi Helin | kirsi.helin(at)evl.fi

Järvenpää-Nurmijärvi-Hyvinkää-Mäntsälä-Riihimäki-Hausjärvi-Loppi
P C Minna Kotajärvi | minna.kotajarvi(at)evl.fi

Forssa
P Sari Tenhami | sari.tenhami(at)evl.fi

Hämeenlinna
P Hanna-Leena Niemelä | hanna-leena.niemela(at)evl.fi

Lahti-Heinola-Mäntyharju-Hirvensalmi
P C N Jaana Gröndahl | jaana.grondahl(at)evl.fi

Kotka
P C Soile Vesa | soile.vesa(at)evl.fi
P C Teija Liukko | teija.liukko(at)evl.fi

Kouvola
P Heidi Kääriäinen | heidi.kaariainen(at)evl.fi

Etelä-Karjala (Lappeenranta, Joutseno, Taipalsaari, Savitaipale, Imatra, Ruokolahti, Rautjärvi, Parikkala)
P C Katriina Pyyhtiä | katriina.pyyhtia(at)evl.fi

Pori
P Pirjo Ojavalli | pirjo.ojavalli(at)evl.fi

Harjavalta
P Tiina Heino | tiina.heino(at)evl.fi

Pirkanmaa (Tampere, Akaa, Hämeenkyrö, Ikaalinen, Kangasala, Kihniö, Kuhmoinen, Lempäälä, Mänttä-Vilppula, Nokia, Orivesi, Parkano, Pirkkala, Pälkäne, Ruovesi, Sastamala, Sääksmäki, Urjala, Vesilahti, Virrat, Ylöjärvi)
P C N Laura Tuhkanen-Jukkola | laura.tuhkanen-jukkola(at)evl.fi

Vaasa
P C Päivi Kemell | paivi.kemell(at)evl.fi
P Marja-Riitta Ylikangas-Annola | marja-riitta.ylikangas-annola(at)evl.fi

Seinäjoki
P C Sanna Ålander | sanna.alander(at)evl.fi
P Tarja Ahvenniemi | tarja.ahvenniemi(at)evl.fi

Jyväskylä-Jyvässeutu
P N Jaana Ristonmaa | jaana.ristonmaa(at)evl.fi

Laukaa
P Riikka Eskelinen | riikka.eskelinen(at)evl.fi

Äänekoski
P Jaana Sikorski | jaana.sikorski(at)evl.fi

Saarijärvi
P Jenna Kyllönen | jenna.kyllonen(at)evl.fi

Joensuu
P N Sirpa Hiltunen | sirpa.m.hiltunen@evl.fi

Kuopio
P Risto Tabell | risto.tabell(at)evl.fi
C Sirpa Nummenheimo | sirpa.nummenheimo(at)evl.fi

Savonlinna
P Tiina Granström | tiina.granstrom(at)evl.fi
P Pasi Minkkinen | pasi.minkkinen(at)evl.fi

Kokkola-Perho
P C N Taina Lamminen | taina.lamminen(at)evl.fi

Kalajoen seutu (Kalajoki, Alavieska, Haapajärvi, Haapavesi, Kärsämäki, Nivala, Oulainen, Pyhäjoki, Pyhäjärvi, Reisjärvi, Sievi, Ylivieska)
P Marjukka Hosionaho | marjukka.hosionaho(at)evl.fi

Kajaani-Sotkamo-Kuhmo
P C N Tuula Kurkinen | tuula.kurkinen(at)evl.fi

Oulu
P C N Taavi Aalto | taavi.aalto(at)evl.fi

Kemi
P Ari Niskala | ari.niskala(at)evl.fi

Tornio
P Aila Ylinärä | aila.ylinara(at)evl.fi

Rovaniemi
P C N Laila Juntti | laila.juntti(at)evl.fi
P Merja Poikajärvi | merja.poikajarvi(at)evl.fi

P C Minna Kotajärvi | minna.kotajarvi(at)evl.fi

Palveleva puhelin auttaa myös ulkosuomalaisia

Voit soittaa Palvelevaan puhelimeen myös Espanjasta ja muualta Euroopasta numeroon +358 400 221 180. Se on avoinna joka päivä klo 18-24 Suomen aikaa. Huomioi oma aikavyöhykkeesi. Puhelusta veloitetaan operaattorisi hinnaston mukaisesti (pvm/mpm). Päivystäjinä toimivat vaitiolovelvolliset koulutetut vapaaehtoiset ja kirkon työntekijät.

+358 400 221 180
Nainen kännykkä kädessään.

Anna palautetta kirkon keskusteluavusta

Haluasitko antaa meille palautetta kirkon keskusteluavusta? Täytä alla oleva lomake. Palautelomakkeessa annettavia yhteystietoja käytetään vain, jotta voidaan olla yhteydessä palautteen antajaan. Palautetta voi jättää anonyyminä ja ne käsitellään ilman tunnistetietoja. Niitä voidaan käyttää nimettöminä koulutustarkoituksissa ja viestinnässä.

Kirkon keskusteluavun palautelomake

Tässä voit antaa palautetta Kirkon keskusteluavusta. * merkityt kentät ovat pakollisia.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kanava, jonka kautta otit yhteyttä*
KK slash PP slash VVVV
Yhteydenoton kellonaika*
:
Miten tyytyväinen olit keskusteluun?
Miten tyytyväinen olit palvelun tekniseen toimivuuteen?
Takaisin sivun alkuun