Palaa sanaston etusivulle

Luterilainen maailmanliitto, LML

Luterilainen maailmanliitto (LML) on luterilaisten kirkkojen yhteisö ja yhteistyöjärjestö. Se perustettiin Lundissa vuonna 1947 kirkkojen välisen yhteistyön edistämiseksi. Jäsenkirkkoja on yhteensä 140 kaikissa maanosissa. Suomen evankelis-luterilainen kirkko on maailman kolmanneksi suurin. LML edustaa yli 68,5 miljoonaa luterilaista.

LML:n korkein päättävä elin on noin joka kuudes vuosi pidettävä yleiskokous, joka valitsee vuosittain kokoontuvan neuvoston. Viimeisimmät yleiskokoukset pidettiin Krakovassa Puolassa 2023, Windhoekissa Namibiassa 2017, Stuttgartissa 2010, Lyonissa Ranskassa 2009, Kanadan Winnipegissä vuonna 2003 ja Hongkongissa 1997.

LML:n toiminnalliset osastot ovat Lähetys ja kehitys, Teologia ja tutkimus sekä Maailmanpalvelu. Lisäksi LML tukee taloudellisesti ja koulutuksellisesti jäsenkirkkojensa ihmisoikeustyötä ja maailmanrauhan edistämistä.

Kansainvälisyys – Yhteistyö maailmalla
Ekumeenisuus – Kirkot keskustelevat