Kaikki tiedotteet

15.5.2024

Valtakunnallisena Kummipäivänä 2.6. juhlistetaan kummeja ja kummilapsia

Kummipäivän logo.

Valtakunnallista Kummipäivää vietetään jälleen sunnuntaina 2.6. Kummipäivä on kummien ja kummilasten yhteinen toimintapäivä, jota vietetään vuosittain kesäkuun ensimmäisenä sunnuntaina.

Päivän tavoitteena on muistuttaa kummiuden tärkeästä merkityksestä ja tarjota kummeille mahdollisuus viettää aikaa yhdessä kummilastensa kanssa. Useat seurakunnat järjestävät yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa Kummipäivän tapahtumia touko–kesäkuussa ympäri Suomea.

Kummipäivän valtakunnallisia yhteistyökumppaneita ovat tänä vuonna Luontoliitto, Suomen Partiolaiset, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, SuperPark sekä Lastenkirkko-media. Tapahtumaa koordinoivat Lasten ja nuorten keskus yhteistyössä Suomen ev.lut. kirkon kanssa.

Turvallinen aikuinen kummilapselle

Kummipäivän vuoden 2024 teema on Turvallinen aikuinen. Kouluterveyskyselyn (THL 2023) tuloksista selviää, että lapset ja nuoret toivovat elämäänsä enemmän turvallisia aikuisia. Teeman avulla kiinnitetään huomiota kummin tärkeään rooliin turvallisena aikuisena kummilapsen elämässä.

Kirjailija Juha Itkonen (Kannustan laskemaan kummiuden rimaa) ja lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen (Kummius on kunniatehtävä) kertovat Kummipäivään liittyvissä haastatteluissa, millaisena he näkevät kummiuden ja kummin roolinsa turvallisena aikuisena.

Myös sosiaalisesta mediasta tuttu Marjut Mulari eli @pastorimaikki on mukana vuoden 2024 Kummipäivän vietossa.

”Minulla on viisi eri-ikäistä kummilasta ja omilla lapsillani on yhteensä yhdeksän kummia. Kummius on aivan erityislaatuinen ihmissuhde. Yhteenkään kummilapseeni minulla ei ole verisidettä, mutta kummiudessa se ei olekaan vettä – nimittäin kastevettä – sakeampaa. Ajattelen, että kummi on lapsen elämässä jonkin suuremman edustaja, jonka tärkein tehtävä on ajatella kummilapsestaan ja -lapselleen hyvää. Miten verrattoman turvan ja nähdyksi tulemisen kokemuksen lapselle tuokaan se, että tällaisen tehtävän saaneita ihmisiä on olemassa juuri häntä varten!”

Paikallisissa tapahtumissa kivaa puuhaa kummeille ja kummilapsille

Seurakuntien järjestämät tapahtumat yhteistyössä paikallisten kumppaniensa kanssa tarjoavat mukavaa tekemistä kummeille ja kummilapsille Kummipäivänä ja pitkin touko–kesäkuuta.

Esimerkiksi Espoossa Suomen luontokeskus Haltia tarjoaa maksuttoman sisäänpääsyn kummin kanssa saapuvalle kummilapselle. Koe yhdessä kummilapsen kanssa pomppuisat verkot, jotka kulkevat 10 metrin korkeudessa Seikkailupuisto Huipussa (klo 10–18, Vanha Maantie 15). Tapiolassa sijaitsevasta kahvila Hileestä voi Kummipäivänä vuokrata polkuveneitä ja SUP-lautoja puoleen hintaan.

Helsingissä vietetään Kummipäivää kaksikielisesti Lekholmenin leirisaaressa, jossa luvassa makkaranpaistoa ja rastirata.

Lempäälässä Pekka Laukkarinen trio viihdyttää kummeja ja kummilapsia maksuttomassa Kummipäivän konsertissa 26.5.

Vantaalla on paljon monipuolista ohjelmatarjontaa Kummipäivään mm. Fazerin vierailukeskuksessa, Katrinebergin kartanossa ja Pessin ja Toteemin Lastenkulttuurikeskuksissa. Kummipäivänä on myös mahdollisuus seikkailla kirkoissa.

Lasten ja nuorten keskus sekä Kirkkohallitus kannustavat liputtamaan Kummipäivänä 2.6.2024.

Paikallisista Kummipäivän tapahtumista on saatavilla tietoa seurakuntien verkkosivuilta.

Lisätietoja:
Satu Rathgeber, Lasten ja nuorten keskus, p. 044 491 6933, satu.rathgeber@lastenjanuortenkeskus.fi
Mikko Wirtanen, p. 040 358 1869, mikko.wirtanen@evl.fi